Mam 6 lat, idę do szkoły i… wygrywam!

W popularnych Łejerach odbyła się uroczysta gala podsumowująca III edycję konkursu MEN “Mam 6 lat”. Uroczysta tym bardziej, że głównymi bohaterami tak uroczystości jak i rywalizacji były dzieci.

“Mam 6 lat i idę do szkoły, a moi rodzice drżą ze strachu” – nie powiedziało żadne dziecko, które w poranek, 11 kwietnia pojawiło się w teatrze Łejerów przy Cytadeli. Konkurs bowiem, którego finałowa gala odbyła się w poznańskiej szkole, miał promować i upowszechniać najciekawsze inicjatywy podejmowane w celu zapewnienia dzieciom sześcioletnim przyjaznej adaptacji do edukacji szkolnej oraz promowanie aktywnego stylu życia, bezpieczeństwa i zdrowia wśród najmłodszych. Do konkursu przystąpiły 143 szkoły i przedszkola.

– W tych szkołach jest pozytywny klimat. W nich już od lat dzieci 6-letnie idą w nich do szkoły. Podobnie w przedszkolach, które przygotowują dzieci do uczenia się, a nie tylko sprawują funkcję opiekuńczą – opowiada Elżbieta Walkowiak, wielkopolski kurator oświaty. –  Podobnie w przedszkolach, które przygotowują dzieci do uczenia się, a nie tylko sprawują funkcję opiekuńczą. Te przedszkola to robią.

A to, jak to robią, było właśnie zaprezentowane w przygotowanych na konkurs materiałach multimedialnych, literackich czy też plastycznych. Nadesłane na etap wojewódzki prace oceniła kapituła powołana przez wielkopolskiego kuratora oświaty. Trzy najlepsze prace zostały przesłane do Ministerstwa Edukacji Narodowej, a ich autorzy zostaną zaproszeni na Ogólnopolską Galę Konkursu w Warszawie.

Zwykły konkurs nie wystarczy jednak, aby uspokoić niektórych rodziców – zdaniem jednak pani kurator, czasami nic nie pomoże.
– Zawsze będzie grupa rodziców, która będzie mówiła “nie, bo nie”. W tej chwili jest etap, w którym sprawdzamy wszystkie szkoły, a potrwa on do końca kwietnia. Chcemy dotrzeć do 100 proc. szkół i poprawić to, co jeszcze można – tłumaczy Walkowiak.

Jak tłumaczy kurator oświaty, dotychczas szkoły także były sprawdzane, jednak polegało to na ankietowaniu zarówno dyrektorów jak i rad rodziców. Co ciekawe, rady rodziców zwykle oceniały przygotowanie szkół lepiej niż dyrektorzy.
– Myślę, że dyrektorzy liczyli po prostu na jakieś dodatkowe środki finansowe. Praktyka wskazuje na to, że szkoła jest lepiej przygotowana niż wskazują na to deklaracje – podkreśla wielkopolska kurator oświaty.

W III edycji konkursu główne nagrody odebrali przedstawiciele Przedszkola nr 181 w Zespole Szkół nr 7 w Poznaniu, Szkoły Podstawowej nr 3 w Luboniu oraz Barbara Stolarska ze Szkoły Podstawowej w Golinie. Wyróżnień jednak było więcej, w przeciwieństwie przemówień – te nie przypadały do gustu dzieciakom, więc musiały być skracane. Młodzi widzowie ożywili się jednak jeszcze przed wręczeniem nagród, kiedy wystąpili przed nim uczniowie Łejerów.