Są już dwie PEKI – i sprawniejszy system

Zarząd Transportu Miejskiego wprowadza nową kartę PEKA – taką, w której nie będzie aplikacji płatniczej o nazwie ePortmonetka (nie mylić z tPortmonetką). Dzięki temu korzystanie z systemu ma być prostsze, a sama karta tańsza.

Epopeja o nazwie “Wprowadzenie systemu PEKA” wydaje się nie mieć końca – w czwartkowe popołudnie zaś został ogłoszony kolejny jej odcinek. Wówczas to bowiem ZTM ogłosił, że wprowadzony zostanie nowy rodzaj kart PEKA, bez aplikacji bankowej, czyli tzw. ePortmonetki.

EPortmonetka to aplikacja, która umożliwia posługiwanie się kartą PEKA jak zwykłą kartą płatniczą (o ile były tam załadowane jakieś środki). Był to po prostu oddzielny rachunek bankowy, który można, ale nie trzeba było uruchamiać. Mogło się to jednak mylić z tPortmonetką, czyli funkcją umożliwiającą płacenie za przejechane przystanki.

Mogło – i myliło, co przyznał Bogusław Bajoński, szef ZTM.
– Mieliśmy dużo uwag i pretensji, pewnie uzasadnionych, że mylą się te dwa systemy. Zamówiliśmy więc dużą ilość kart bez tej aplikacji – wyjaśnia Bajoński. – Różnica jest taka, że na nowych kartach nie będzie logotypów instytucji płatniczych ani terminu ważności aplikacji bankowej, który również był mylący. Przypominam, że PEKA nie ma terminu ważności.

Nowa PEKA bez ePortmonetki będzie dostępna zarówno w przypadku kart imiennych, jak i na okaziciela. W przypadku tych drugich jest też przygotowywana inna zmiana – karty mają być tańsze. W drugiej połowie września ZTM ma zmienić taryfy opłat, a karta na okaziciela bez ePortmonetki ma być wydawana po wpłaceniu 12 zł kaucji, a nie 21 zł jak dotychczas. Kiedy dokładnie ta zmiana nastąpi – jeszcze nie wiadomo.

Zmiany zaszły też w samym systemie PEKA – firma Bull Polska (czyli wykonawca) informuje, że udało się usprawnić cały system, zarówno od strony programu, jak i sprzętu.
– M.in. zwiększyliśmy ilość serwerów obsługujących system. Przyniosło to bardzo dobre rezultaty, a funkcjonowanie systemu diametralnie się polepszyło – zapewnia Marcin Woźny, dyrektor projektu PEKA w firmie Bull Polska. – Zmian było wiele, cały czas pracujemy nad tym, żeby było jeszcze wydajniej.

Jest też jednak zła wiadomość – prawdopodobnie ok. 300 wniosków (są to dane statystyczne, a nie rzeczywiste) o wydanie kart PEKA, złożonych przez internet w dniu 27 sierpnia w godzinach od 3 rano do 15, zostało “zagubionych” w systemie”. ZTM wraz z wykonawcą apelują więc, aby – o ile ktoś składał wniosek w tym dniu – sprawdzić, czy informacja o tym znajduje się w systemie. Można to zrobić na trzy sposoby: odwiedzając jeden z Punktów Obsługi Klienta, wysyłając pytanie drogą elektroniczną po zalogowaniu się na swój profil na stronie www.peka.poznan.pl bądź też dzwoniąc na numer POZnan Kontakt: 61 646 33 44.