Drugie życie: kampania wystartowała!

Już po raz siódmy w Wielkopolsce i tym razem na Rowerze Gigancie rozpoczęła się Kampania Drugie życie popularyzująca wiedzę na temat transplantacji organów. Termin jest nieprzypadkowy – 26 października obchodzimy Światowy Dzień Donacji i Transplantacji.

Ogromny rower przyciągał uwagę wszystkich przechodniów, a skupieni wokół niego młodzi ludzie: laureaci poprzedniej edycji kampanii w Wielkopolsce (ZSP nr 1 z Wągrowca, LO Sióstr Salezjanek z Ostrowa Wielkopolskiego, ZSP z Przemętu) oraz innych szkół biorących udział w akcji rozdawali na ul. Półwiejskiej oświadczenia woli – symboliczną zgodę na pobranie narządów po śmierci. To nadal temat tabu dla wielu Wielkopolan, a dla innych problem zupełnie nieznany, mimo prowadzonej od lat akcji popularyzującej wiedzę o przeszczepach narządów i ich znaczeniu.

– Sześć edycji, ponad 200 tys. uczniów,  530 szkół, 600 tys. rozdanych oświadczeń woli – to za nami – mówi dr Teresa Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizatora akcji. – Przed nami wywołanie dyskusji o przeszczepianiu organów. Rozmowa jest tym, na czym nam najbardziej zależy. Chcemy, by każdy wyrobił sobie własne zdanie na temat transplantacji, co więcej – podzielił się nim z bliskimi i znajomymi. Jest to dla nasz szczególnie ważne, tym bardziej, że w tym roku spotykamy się w kampanii z wieloma wielkopolskimi szkołami po raz pierwszy.

Doktor Maciej Głyda, znakomity transplantolog, ma nadzieję, że dzięki edukacji i udziałowi w akcji młodych ludzi przeszczepy staną się czymś normalnym i w kolejnych latach wystarczy narządów dla wszystkich, którzy czekają na swoją szanse na drugie życie.   
– Ten rok jest rokiem szczególnym – mówił z dumą. – We wrześniu w Poznaniu odbyło się XI Sympozjum Polskiego Towarzystwa Transplantacyjnego, najważniejsze wydarzenie naukowego środowiska transplantacyjnego. Było to dla mnie także wydarzenie symboliczne –  20 lat temu, właśnie w Szpitalu Wojewódzkim w Poznaniu, pacjentce z Częstochowy wykonano pierwszy przeszczep nerki. W ciągu ostatnich dwóch dekad przeszczepiliśmy ponad 2200 nerek.

Celem kampanii Drugie życie jest wyjaśnienie istoty transplantacji młodym ludziom, rozwianie ich wątpliwości i walka z mitami, które narosły wokół przeszczepiania narządów. Takiemu podejściu do promocji transplantacji sprzyja formuła, która zakłada, że uczniowie sami organizują działania w swoich szkołach i środowiskach. Organizatorzy wspierają ich dostarczając materiały informacyjne i promocyjne oraz koordynując działania. Brak organów do przeszczepu stanowi jedną z głównych przyczyn ograniczających liczbę operacji, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem. Mimo że w Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił się do Centralnego Rejestru Sprzeciwów, jest potencjalnym dawcą narządów, transplantolodzy często spotykają się z negatywnym nastawieniem rodzin zmarłych do pobierania narządów.
 
Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care. Kampania Drugie życie jest elementem rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji” w Wielkopolsce i Małopolsce. Specjalne podziękowania za wieloletnie wsparcie kampanii Drugie życie trafiły na ręce wicewojewody Przemysława Paci, który nieprzerwanie od 6 lat był nie tylko patronem honorowym akcji, ale także fundatorem czeków charytatywnych, przekazywanych przez laureatów kampanii osobom potrzebującym.