“Tamerlano” na zakończenie Poznań Baroque

Tegoroczny Festiwal Poznań Baroque zakończy “Tamerlano”, opera Georga Friedricha Händla, kompozytora uznawanego za jednego z najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku.

“Tamerlano” to pierwsza, i – jak wierzymy – nie ostatnia produkcja operowa w ramach Poznań Baroque. Tym razem wyłącznie w wersji koncertowej, ale od czegoś trzeba przecież zacząć – mówi Cezary Zych, dyrektor artystyczny festiwalu.

Partie wokalne wykonają znakomici artyści: Carlo Vistoli (Tamerlano / kontratenor), Francisco Fernández-Rueda (Bajazet / tenor), Emőke Baráth (Asteria / sopran), Gabriel Díaz (Andronico / kontratenor), Marion Tassou (Irene / sopran) oraz Steffen Bruun (Leone / bas). Będzie im towarzyszyły orkiestra Les Ambassadeurs pod batutą Alexisa Kossenko.
 
Carlo Vistoli
Urodził się w Rawennie w 1987 roku. Po studiach w zakresie gitary klasycznej i fortepianu rozpoczął lekcje śpiewu jako kontratenor. Początkowo uczył się pod kierunkiem Fabrizio Facchini i Michele Andalò, a następnie Williama Matteuzzi i Sonii Prina. Stylu barokowego uczył się w klasach mistrzowskich u Monici Bacelli, Sary Mingardo i Sonii Priny. Brał udział także w kursach śpiewu renesansowego i barokowego w Konserwatorium w Ferrarze. Od 2010 roku występuje z solowymi recitalami w wielu włoskich miastach, często z klawesynistą Marco Farolfim. W 2012 roku na Festiwalu w Rawennie wystąpił z teorbistą Fabiano Merlante i Cristiną Mazzavillani Muti w roli narratora. W listopadzie 2012 roku wystąpił w roli Licida w operze „L’Olimpiade” Josefa Myslivečka. To doświadczenie było rezultatem nauki w Scuola dell’Opera Italiana w Bolonii. W grudniu 2013 roku wystąpił w Bordeaux w „Oratorium na Boże Narodzenie” J.S. Bacha pod dyrekcją Éliane Lavail. Z zespołem Cappella Musicale di San Giacomo Maggiore in Bologna  nagrał album dla wytwórni Tactus.
 
Francisco Fernández-Rueda
Pochodzi z Sewilli. Rozpoczął swoją karierę muzyczną od nauki gry na klarnecie. Przed rozpoczęciem studiów wokalnych, ukończył filologię francuską na Uniwersytecie w Sewilli. Studiował pod kierunkiem Lamberta Climent, Lynne Dawson, Assumpta Mateu i Francisco Poyato w barcelońskiej Escola Superior de Musica de Catalunya. Obecnie uczy się w klasie Raúla Giménez. Jako solista występuje między innymi z Les Arts Florissants, Concerto Köln, La Capella Reial de Catalunya, Europa Galante, Concertgebouw Kamerorkest, Ensemble Pygmalion, Ensemble Cristofori, Al Ayre Español i Forma Antiqva. Występował między innymi w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Holandii, Stanach Zjednoczonych, Norwegii i Szwajcarii. Występował na festiwalach Händel-Festspiele, SWR Schwetzinger Festspiele, Festival International d’Opéra Baroque de Beaune, Festspielhaus Baden-Baden czy Lucerne Festival zu Ostern. Brał udział w piątej edycji projektu Williama Christie Jardin des Voix (2011). Na scenach operowych występował między innymi jako Don Ottavio w „Don Giovannim” Mozarta, Narete w „Leucippo” Hassego i Eneasz w „Dido & Aeneas” Purcella.
 
Emöke Barath
Węgierska sopranistka Emöke Barath rozpoczęła swoją edukację muzyczną od gry na fortepianie i harfie. Naukę śpiewu rozpoczęła w wieku 18 lat na Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie w klasie Julii Paszthy. W latach 2011-2012 studiowała ponadto w Konserwatorium we Florencji w klasie Leonardo de Lisi. Brała udział w kursach mistrzowskich u Barbaya Bonney, Kiri Te Kanawy, Sylvii Sass, Laszlo Polgar, Nancy Argenty, Deborah York czy Masaakiego Suzuki. W 2013 roku wystąpiła w tytułowej roli w operze „Elena” Cavalliego na Festiwalu w Aix-en-Provence oray w roli Zerliny w „Don Giovannim” w Operze Narodowej w Budapeszcie.  W listopadzie 2012 roku ukazało się pierwsze nagranie płytowe z jej udziałem („Giulio Cesare” G.F. Hendla dla wytwórni Naïve). Występuje z licznymi recitalami solowymi, na których prezentuje repertuar kameralny i sakralny.
 
Gabriel Diaz
Urodził się w Sewilli. Rozpoczął naukę muzyki od gry na fortepianie. Śpiewu uczył się w ramach projektu Andaluzyjskiego Chóru Barokowego. Pobierał tam regularne lekcje od Carlosa Meny, Lamberta Climenta i Lluisa Vilamajo. W 2005 roku studiował w London Trinity College of Music w klasach Timothy’ego Travers-Browna, Philipa Thorby i Stephena Prestona. Współpracuje regularnie z hiszpańskimi i europejskimi grupami La Capella Reial de Catalunya, La Grande Chapelle, Choeur de Chambre de Namur, Music Ficta, Capilla Real de Madrid, Los Músicos de su Alteza, Vox Luminis, Musica Saeculorum. Występował w najważniejszych miejscach koncertowych i festiwalach w Hiszpanii i Europie. Na scenie operowej występował w roli Melissa w operze „La liberazzione di Rugiero” Francesca Cacciniego w teatrze w Gijón (Spain) pod dyrekcją Furio Zanasiego i Roberto Giniego. Nagrywał dla wytwórni Almaviva, Alia Vox, Enchiriadis, Arsis, Ricercar, Lauda Musica i Alpha.
 
Marion Tassou
Swoją muzyczną karierę Marion Tassou rozpoczęła w wieku 9 lat w chórze dziecięcym w operze Nantes. Studiowała śpiew w konserwatoriach w Nantes i Lyonie. W tym samym czasie pobierała prywatne lekcje u Donatienne Michel-Dansac, Cécile de Boever i Alaina Garichot. Ponadto brała udział w klasach mistrzowskich u Françoisa Leroux i Udo Reinemana. Marion Tassou zainteresowana jest repertuarem rozciągającym się od muzyki barokowej po muzykę współczesną. Zadebiutowała na scenie operowej w roli Zuzanny w operze „Il Segreto di Susanna” Wolfa Ferrariego, Wenus w „Le Carnaval et la Folie” Destouches’a, Marienki w „Sprzedanej narzeczonej” Smetany, Paminy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta i w „Le Pierrot Lunaire” Schönberga. W latach 2013-2014 była uczestniczką Akademii działającej przy Opéra Comique w Paryżu.
 
Steffen Bruun
Steffen Bruun uczył się u Larsa Waage i Johna Guttmana w konserwatorium w Kopenhadze i jednocześnie u Michaela Halliwella w akademii operowej w Sydney. Zadebiutował w roku 2005 rolą Cesarza w operze „Słowik” Igora Strawińskiego. Następnie śpiewał rolę Sarasto w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta oraz Caronta i Plutona w „Orfeuszu” Monteverdiego. Występuje często w projektach oratoryjnych. Regularnie usłyszeć go można wykonującego utwory Bacha, Schütza, Haydna, Handla i Mozarta, a także Janacka, Berlioza, Beethovena, Monteverdiego i Buxtehudego. Występuje z Orkiestrą Symfoniczną Radia Duńskiego, Concerto Copenhagen, Malmø Symfoniorkester, Kieler Barock, Flensburger Bach-Orchester, Oxford Philomusica, a także wieloma orkiestrami duńskimi. Jest etatowym członkiem Zespołu Wokalnego Radia Duńskiego i uczestniczy w projekcie Stand-Up-Opera, w ramach którego nie tylko śpiewa, ale również prowadzi koncerty.
 
Organizatorzy na operę zapraszają dwukrotnie w piątek i w sobotę (14 i 15 listopada) o godz. 18.00 w Teatrze Wielkim.  
 
Bilety na koncerty, w cenie 20 zł, dostępne są w sprzedaży od 15 października w następujących miejscach:
kasy Estrady Poznańskiej i Kina Muza oraz www.bilety24.pl – bilety na wszystkie koncerty
kasa CK Zamek – bilety na koncerty odbywające się w CK Zamek
kasa Teatru Wielkiego – bilety na koncerty odbywające się w Teatrze Wielkim