Młodzież z darem uzdrawiania, czyli finał kampanii „Drugie życie”

Trzy czeki o wartości 1000 złotych każdy powędrowały do wielkopolskich szkół, które w sposób szczególny zaangażowały się w kampanię „Drugie życie”. Licealiści promowali w swoich środowiskach ideę świadomego dawstwa narządów oraz inicjowali dyskusję na ten temat. Wręczone podczas finałowej gali nagrody zostaną przeznaczone na cele charytatywne.

Głównym celem odbywającej się już po raz siódmy kampanii jest promocja transplantacji narządów oraz rozpowszechnienie idei dawstwa. Od roku 2008 w akcję zaangażowało się ponad 200 tys. uczniów z ponad 600 szkół.

Zadaniem placówek jest przygotowanie takich działań, które w najlepszy sposób wpiszą się w ideę kampanii oraz pozwolą na zrealizowanie jej celów. Uczestnicy sami decydują o charakterze i zasięgu prowadzonych działań. Od organizatorów otrzymują jedynie komplet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, plakaty, filmy edukacyjne, broszury i naklejki. Reszta jest ich własną inicjatywą

– Kapituła kampanii ocenia 4 kryteria. Przede wszystkim jest to zasięg działań, kreatywność oraz działania wewnętrzne i zewnętrzne w ramach promowania akcji. Wszystko jest razem zliczane, według specjalnych proporcji ułożonych dla każdej szkoły. W ten sposób możliwe jest wybranie tych trzech najlepszych – tłumaczy Kinga Adamczewska, koordynator kampanii „Drugie życie”.

W tegorocznej edycji wzięło udział 600 szkół z 8 województw, między innymi z Lubuskiego, Małopolskiego czy Kujawsko-Pomorskiego. Nie zabrakło oczywiście placówek z Wielkopolski. Z naszego województwa do walki o najefektywniejszą promocję transplantacji stanęło 35 szkół. Od momentu inauguracji akcji, czyli od 26 października, młodzieży udało się zebrać 40 tys. oświadczeń woli.

Podczas gali finałowej, która odbyła się 16 czerwca w Urzędzie Wojewódzkim, za podjęte inicjatywy nagrodzono trzy szkoły: I LO w Lesznie, IV LO w Lesznie oraz LO w Czarnkowie. Każda z nich postawiła na działania o szerokim zasięgu.

– Szkoły te organizowały bardzo duże imprezy. Bardzo charakterystyczna rzecz, która je łączy to fakt, że mnóstwo przedsięwzięć organizowanych na zewnątrz to były wydarzenia sportowe, więc łączyli oni ze sobą  promowanie przeszczepiania narządów z  promocją zdrowego stylu życia w ogóle – mówi Kinga Adamczewska.

Trzeba przyznać, że uczniowie nagrodzonych szkół wykazali się dużym zaangażowaniem, a przede wszystkim – kreatywnością. Do działań podjętych przez placówki należały m.in. spoty reklamowe, audycje radiowe, konkursy plastyczne oraz koncerty.

– Punktem kulminacyjnym naszej kampanii było nakręcenie spotu „Podaruj życie”. Szukaliśmy ciekawej formy, dzięki której moglibyśmy trafić do większej ilości osób. Film był wyświetlany między innymi w ramach bloku reklamowego w czarnkowskim kinie – chwalą się (bo mają czym) uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Czarnkowie.

Podczas całej akcji uczniowie mieli okazję poznawać poruszające historie osób, które przeszły przeszczep lub są dawcami narządów. Jedną z nich jest pani Iwona Depy oraz jej syn Damian, chorujący przewlekle na nerki. Jego mama bez chwili namysły zdecydowała się oddać synowi potrzebny narząd. Młodzi ludzie mieli okazję poznać ich osobiście na szkoleniu przeprowadzonym dla uczestników akcji. Pani Iwona pojawiła się również na finałowej gali.

Podczas wręczania nagród nie zabrakło również gości, którzy chcieli podziękować za starania młodzieży. Wśród nich znaleźli się między innymi Dorota Kinal, wicewojewoda Wielkopolski oraz dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny firmy Fresenius Medical Care Polska, która była głównym organizatorem kampanii.

– Najtrudniej jest myśleć i działać wiarygodnie. Wierzę w młodzież właśnie za wiarygodność i za to co w nich drzemie, a z nas – dorosłych już trochę uleciało. Za to chcę im bardzo podziękować – mówiła Dorota Kinal.

Kwestia transplantacji nadal stanowi problem, ponieważ chorzy przez długi czas czekają na dawców, a co za tym idzie – na przeszczep narządu. W tej chwili w Poznaniu jest 8 osób, które czekają na pilny przeszczep serca. Dawców jest ciągle mało, a niektórzy pacjenci muszą czekać na operację od 7 do 11 miesięcy. Pozytywnym akcentem jest jednak fakt, że Wielkopolska jest województwem, w którym poziom dawstwa jest największy. Być może dzieje się tak właśnie dzięki kampaniom takim jak „Drugie życie”.