Nie bij mnie – kochaj mnie!

“Kiedyś to się dzieci biło, ale to był błąd.” 19 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci!

W czwartek, 19 listopada w Międzynarodowym Dniu Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci i w przededniu Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka rusza kampania społeczna Recznika Praw Dziecka. Jej hasło przewodnie brzmi: „Bicie, czas z tym skończyć”. Celem kampanii jest nagłośnienie problemu przemocy wobec dzieci oraz zmiana postaw społecznych, przede wszystkim obniżenie poziomu agresji i aprobaty dla stosowania jakichkolwiek form bicia.

Kampania „Bicie, czas z tym skończyć” jest kolejną przygotowaną przez RPD i odwołującą się do społecznej akceptacji przemocy w wychowaniu. W poprzedniej kampanii zatytułowanej „Bicie uczy, ale tylko złych rzeczy” wystąpił Jerzy Radziwiłowicz. Tym razem bohaterką spotu jest starsza kobieta, która z perspektywy czasu żałuje, że podnosiła rękę na własne dzieci. Spot wyreżyserował Jan Komasa, znany z takich filmów jak „Sala Samobójców” czy „Miasto 44”. Kreacje będą emitowane na antenach stacji telewizyjnych i radiowych, a także przed seansami kinowymi. W kilku miastach zaplanowano również kampanię outdoor – w Poznaniu można ją zobaczyć m.in. na placu Wiosny Ludów.

Fundacja WOŚP także postanowiła zorganizować akcję, która miała zwrócić uwagę na problem przemocy wobec dzieci – “Historia misia”. W grudniu 2013 roku po raz pierwszy pluszaki czekały na przechodniów na przystankach, ulicach, parkach w Poznaniu, Warszawie, Zielonej Górze, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Rzeszowie i Zduńskiej Woli. Nie były to jednak zwykłe misie – każdy z nich miał swoją historię. Często trudną i pełną niemiłych wspomnień…

Do szpitali, dla których WOŚP kupuje sprzęt medyczny, trafiają dzieci, których obrażenia zostały spowodowane agresywnym zachowaniem osoby dorosłej. Nie zgadzając się z taką sytuacją i stanowczo protestując przeciwko takim zachowaniom, Fundacja postanowiła spontanicznie zorganizować akcję “Historia Misia”. Celem akcji było zwrócenie uwagi przechodniów. Organizatorzy akcji chcieli sprawić, że zatrzymają się na chwilę, przeczytają co pluszowy miś ma im do powiedzenia. Liczyła się reakcja! Chcieli pokazać, że warto jest podejść do małej, bezbronnej osoby. Sprawdzić co się dzieje, reagować!

Jak dołączyć do akcji? Zasada jest prosta – trzeba zdobyć misie, najlepiej w drodze podarunków od swoich znajomych, przyjaciół, bliskich. Do symbolicznie obandażowanych misiów należy przyczepić karteczkę – fiszkę z hasłem Fundacji “Nie bij mnie – kochaj mnie!”. Fiszki można wydrukować kolorowo lub czarno-białe. Misie warto postawić w kilku strategicznych miejscach miasta, gdzie przechodzi dużo ludzi, np. przystanki autobusowe, centra miast, redakcje dużych dzienników, tygodników, przy wejściu do radia, telewizji albo przy trasach, które są bardzo uczęszczane przez mieszkańców.

Najlepsza pora na rozłożenie miśków to ta, kiedy ludzie zmierzają po pracy do domu. Akcja trwa cały dzień, jednak wybór miejsca i godziny należy do uczestników – to oni wiedzą, gdzie jest najwięcej ludzi, największy ruch, czy wystarczy jeden miś czy kilka i kiedy go położyć. Ważnym jest, żeby zrobić zdjęcie, w jakimś charakterystycznym dla dla miasta punkcie i wysłać do organizatorów (akcjamis@wosp.org.pl), którzy stworzą z nich specjalną galerię.