Uczmy się razem żyć!

Wyjątkowa edycja kampanii społecznej “Uczmy się razem żyć!”, realizowanej przez Wielkopolskie Forum Organizacji Osób z Niepełnosprawnościami. Edycji wyjątkowej, ponieważ po raz pierwszy w trakcie jej trwania odbiorcami była młodzież z wielkopolskich gimnazjów.

„Uczmy się razem żyć” to kampania społeczna prowadzona przez Wielkopolskie Forum Organizacji Osób z Niepełnosprawnościami od 2010 roku. Jej celem jest popularyzacja w naszym kraju edukacji włączającej, zakładającej integrację dzieci i młodzieży z różnymi typami niepełnosprawności w szkołach ogólnodostępnych.

Warsztaty antydyskryminacyjne  w szkołach ponadpodstawowych to prawdziwe wyzwanie – nie da się ukryć, że właśnie w grupie wiekowej 13-15 lat sytuacje o charakterze dyskryminującym osoby z niepełnosprawnościami, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi są szczególnie wyraziste i okrutne. Do potocznych, pejoratywnych epitetów, wykorzystywanych przez młodzież gimnazjalną należą takie, jak: „Ty Downie!”, „Debilu!”, itp. Młodzi ludzie, bez refleksji, powielają kalki społeczne, publikują w internecie memy wykorzystujące wizerunek osób z niepełnosprawnościami, w charakterze prześmiewczym i jednoznacznie negatywnym.

Warsztaty zostały przygotowane w oparciu o metodę design thinking. Jest to metoda projektowa, wykorzystywana również w edukacji. Szczególny nacisk stawia się w niej właśnie na empatię i diagnozowanie potrzeb osób, dla których chcemy coś stworzyć czy w jakiś sposób im pomóc. Stawia się tutaj na otwartość i kreatywność. Do tej pory warsztaty odbyły się w siedmiu szkołach w Wielkopolsce.

Jednym z namacalnych efektów prowadzonych warsztatów pilotażowych w siedmiu wielkopolskich gimnazjach są hasła antydyskryminacyjne przygotowane przez gimnazjalistów. Do haseł ilustracje wykonali znani i popularni rysownicy: Andrzej Rysuje, Marta Frej oraz Marta Zabłocka. Ilustracje staną się motywem przewodnim plakatów antydyskryminacyjnych, które trafią do wszystkich gimnazjów w województwie.