Zimowe utrzymanie ulic Poznania

28 pługoposypywarek, 21 pługów samochodowych, 2 pługopiaskarki oraz 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka) dbają o zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2015/2016, jak informuje Zarząd Drog Miejskich. Pod opieką ZDM znajduje się 853,2 km poznańskich ulic.

Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń (sprzątanie) jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych. Niezwykle istotny jest aspekt ekologiczny – na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (III i IV kolejność) Wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego wykonawców – ulice Poznania podzielono na sieci:
– sieć strategiczna (pierwsza kolejność) – o łącznej długości 270,6 km – to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali,
– sieć podstawowa (druga kolejność) – o łącznej długości 247,4 km – to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej,
– sieć lokalna I (trzecia kolejność) – o łącznej długości 209,2 km – to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej,
– sieć lokalna II (czwarta kolejność) – o łącznej długości 126,0 km – to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie,
– pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM – obsługiwane doraźnie. Odśnieżanie sieci 117 ścieżek rowerowych, liczących 97,3 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.

Dla czterech pierwszych sieci obowiązuje wykonawców zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czasokres wykonania liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie oczekiwań mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych ZDM.

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg. Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego w Wysogotowie pod Poznaniem. Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic naszego miasta oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień nakładane są na wykonawców kary umowne.

Komórka dyspozytorska pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2015 roku do 31 marca 2016 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
– w sezonie 2010/2011 – 31,1 mln zł
– w sezonie 2011/2012 – 17,9 mln zł
– w sezonie 2012/2013 – 24,5 mln zł
– w sezonie 2013/2014 – 22,6 mln zł
– w sezonie 2014/2015 – 21,1 mln zł
– w sezonie 2015/2016 zaplanowano 24, 2 mln zł.