Wyłączają kolejne światła w centrum Poznania

Na skrzyżowaniu ulic Podgórnej, Strzeleckiej, Szkolnej oraz przy Kupcu Poznańskim na wysokości ulicy Wrocławskiej zostały wyłączone sygnalizacje świetlne. Przez miesiąc poznańscy drogowcy będą testowali, jak w tym rejonie kierowcy, tramwaje i piesi radzą sobie bez świateł.

– Światła wyłączyliśmy testowo na jeden miesiąc, żeby zorientować się, czy wyłączenie tej sygnalizacji świetlnej wpłynie w jakiś sposób na bezpieczeństwo uczestników ruchu, szczególnie na przejściu dla pieszych przy samym Kupcu Poznańskim na wprot ul. Wrocławskiej – mówi Tadeusz Nawalaniec, dyrektor ds. inżynierii ruchu ZDM. – Automatycznie wyłączyliśmy sygnalizację świetlną również na skrzyżowaniu obok ul. Strzeleckiej z ul. Podgórną, bo również w tym miejscu planujemy dość duże zmiany jeżeli chodzi o organizację ruchu. Chcemy zostawić jeden pas ruchu dla samochodów, natomiast umożliwić połączenie ruchu rowerowego bezpośrednio z ul. Półwiejską i z ul. Szkolną. W tej chwili nie ma takiego połączenia i chcielibyśmy je wprowadzić w ziązku z czym jeden z tych pasów poświęcimy dla rowerzystów.

W ubiegłym roku najpierw w celach testowych zostały wyłączone sygnalizacje świetlne na Alei Marcinkowskiego przy Hotelu Rzymskim (lipiec), a następnie w ciągu ul. Kościuszki, na skrzyżowaniu ul. Libelta i Fredry (sierpień). Z badań, które przeprowadził ZDM wynika, że przejezdność przez skrzyżowanie al. Marcinskowskiego z ul. 27 Grudnia, zwiększyła się i jednocześnie piesi czują się bezpieczniej przechodząc przez pasy. Kierowcy są ostrożniejsi i jadą wolniej. Wyłącznie świateł nie pogorszyło bezpieczeństwa, a przyspieszyło przejazd przez skrzyżowanie.

Wyłączenie świateł przy Kupcu Poznańskim to element szerszej polityki miasta na temat Strefy Tempo 30. Chodzi o uspokojenie ruchu w ścisłym centrum Poznania. Rejon Kupca Poznańskiego to nie koniec planów ZDM.
– W tej chwili jesteśmy w fazie opiniowania projektów organizacji ruchu i jeżeli zostaną one zatwierdzone do końca miesiąca, wówczas w kwietniu ogłosimy przetarg na wprowadzenie nowej organizacji ruchu – wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec. – W maju chcielibyśmy wprowadzić organizację ruchu Tempo 30 już na ul. Święty Marcin i ul. Ratajczaka. W ramach tej strefy wyłączona zostałaby sygnalizacja świetlna na ul. Gwarnej, ul. Ratajczak ze Świętym Marcinem, na ul. Świętego Marcina z Piekarami. Później do Strefy Tempo 30 chcielibyśmy również włączyć plac Wolności, na którym również jeden z pasów ruchu południowej nitki tego placu przeznaczony zostanie na dwukierunkowy ruch rowerowy.