Rondo Kaponiera: od soboty otwarte dla wszystkich użytkowników!

Po wielu latach kompromitacji i żartów na temat ronda Kaponiera czas na szczęśliwy finał. Inspekcja Budowlana skontrolowała rondo i według najnowszych informacji nie dopatrzono się żadnych uchybień. Rondo zostało udostępnione dla wszystkich relacji ruchu kołowego i tramwajowego. Nieczynne do tej pory przystanki na powierzchni już działają.

Dla zapewnienia pełnej dostępności ronda dla pieszych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami udostępniony zostaje poziom – 1, który wyposażono w nowy System Informacji Miejskiej, kierujący pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazujący kierunki dotarcia do określonych części miasta.

System został przygotowany w jednolitej formie, która staje się wzorcem dla wszystkich obiektów drogowych w Poznaniu. Na początku zarówno schody, jak i windy kursować będą między poziomem naziemnym a -1. Po oddaniu do użytku poziomu -2, będzie można zjechać nimi do ulokowanych tam przystanków PST.

Tramwaje zatrzymują się na przystankach “Rondo Kaponiera” w ciągu ul. Święty Marcin i Roosevelta; Autobusy linii nr 63 i 69, które niegdyś kursowały ul. Roosevelta nadal będą jeździły al. Niepodległości, a na ul. Święty Marcin będą kursowały po torowisku. Pomiędzy przystankami “Zamek” i “Bałtyk” będą się zatrzymywać na przystanku tramwajowym “Rondo Kaponiera”.

Zmieniła się organizacja ruchu autobusów nocnych i rozmieszczenie przystanków w rejonie ronda Kaponiera i mostu Dworcowego. Zmiany dotyczą linii nr 231, 232, 233, 234, 235, 236, 238, 239, 240, 242, 243, 246, 248, 249, 251 i 252. Pojazdy większości z tych linii będą kursować po torowisku na ul. Roosevelta i zatrzymywać się na przystanku “Rondo Kaponiera”.

Ułatwieniem dla poruszających się między poziomami Kaponiery są ruchome schody. Niepełnosprawni i osoby z wózkami dziecięcymi mogą korzystać z dźwigów osobowych. Ruch na rondzie regulowany jest poprzez sygnalizację świetlną podłączoną do systemu ITS, dającą priorytet środkom komunikacji publicznej.

Nowością na rondzie są czerwone pasy dróg rowerowych, na których obowiązuje ruch jednokierunkowy, zgodny z oznakowaniem poziomym. Wyjątkiem jest dwukierunkowa droga rowerowa po zachodniej stronie ul. Roosevelta, wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Zwierzyniecką. Na wlotach na rondo wyznaczono śluzy rowerowe, mające umożliwiać rowerzystom bezpieczne oczekiwanie na przejazd i zmianę kierunku dalszej jazdy.

Zabroniona jest jazda rowerem po jezdni obok pasa dla rowerów, jazda pasami rowerowymi w kierunku niezgodnym z oznakowaniem poziomym, skręcanie pod prąd, jazda chodnikiem (poza sytuacjami określonymi w przepisach) oraz nieoczekiwane zatrzymywanie się na pasie lub drodze rowerowej. Rowerzyści, jadący pasem rowerowym po ul. Święty Marcin w stronę ronda, mają pierwszeństwo przed pojazdami zjeżdżającymi na pas do skrętu w prawo, w kierunku mostu Teatralnego.

Wizualizacja docelowej organizacji ruchu samochodowego:
– wersja flash (komputery stacjonarne): tutaj,
– wersja wideo (urządzenia mobilne): <a href="”>tutaj.