Koncepcje powstały w odpowiedzi na wnioski mieszkańców, którzy chcieliby zmienić obecną sytuację w rejonie tych skrzyżowań. ZDM chce połączyć zmiany z planowaną budową ścieżek rowerowych na ul. Marcelińskiej w ramach projektu Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016 „Bezpieczna Grunwaldzka Droga do Szkoły i Przedszkola”.
Dla skrzyżowania z ul. Grochowską przewidziano budowę fragmentów dróg dla rowerów przed skrzyżowaniami, tak, by połączyć je z już istniejącą infrastrukturą, dzięki czemu m.in. ułatwiony będzie dojazd do stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego. W planie znalazła się także zabudowa zatoki autobusowej w północno-zachodniej części skrzyżowania oraz budowa przejazdów rowerowych z każdej strony.
Dla skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego zaproponowano dwa warianty:
Wariant I przewiduje wytyczenie pasów rowerowych na ul. Marcelińskiej do ul. Przybyszewskiego wraz z budową śluz typu I. W planie znalazło się także utworzenie śluz rowerowych typu II przy wjeździe na ul. Marcelińską z drogi rowerowej pomiędzy jezdniami na ul. Przybyszewskiego.
Wariant II skupia się na rozbudowie skrzyżowania, w tym dobudowę prawoskrętu w stronę ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego dla kierowców jadących od strony zachodniej, a także – podobnie jak w przypadku wariantu I – wyznaczenie pasa rowerowego na ul. Marcelińskiej aż do skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego. W tym wariancie znalazła się również budowa nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego po północnej stronie skrzyżowania.
Oba warianty przewidują zmiany programu sterowania na skrzyżowaniu. Światło zielone dla pieszych i rowerzystów na torowisku ma być wyłączane tylko w sytuacji, gdy nadjeżdża autobus lub tramwaj, co ma upłynnić ruch.
ZDM prosi mieszkańców o opinie, uwagi i sugestie dotyczące przedstawionych wariantów. Można je przesyłać drogą mailową na adres marcelinska@zdm.poznan.pl lub poprzez wypełnienie formularza na stronie ZDM.