Helmuty znikają z poznańskich torowisk. W niedzielę pożegnanie kultowych tramwajów

W Poznaniu są od 22 lat i w tym czasie na poznańskich ulicach było ich łącznie prawie 90. Teraz przyszedł czas, by się pożegnać. “Helmuty”, czyli najstarsze obecnie tramwaje w taborze MPK Poznań ostatecznie zjeżdżają do zajezdni po latach “służby” poznańskim pasażerom. W niedzielę nastąpi oficjalne pożegnanie tych kultowych tramwajów.

Pierwsze tramwaje “Helmuty” MPK Poznan zamówiło w 1996 roku. Pojazdy zadebiutowały na poznańskich ulicach 30 stycznia 1997 roku na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Choć były zakupione jako używane, to wówczas uznawane były za jedne z najbardziej zaawansowanych technicznie wagonów w Poznaniu, co obecnie dla pasażerów wydaje się być zupełną abstrakcją. Pokazuje to ogromny postęp technologiczny, a także przyzwyczajenia i oczekiwania pasażerów transportu zbiorowego.

Przez 22 lata eksploatacji “Helmutów” w Poznaniu w taborze było łącznie 56 tramwajów z Dusseldorfu oraz 31 z Frankfurtu nad Menem. Przez lata były stopniowo zastępowane przez nowsze modele wraz z rozwojem i modernizacją taboru poznańskiego MPK. W związku z zakupem nowych pojazdów Moderus Gamma, podjęto decyzję o wycofaniu najstarszych, czyli jednokierunkowych GT8.

W ruchu liniowym pozostanie 5 wagonów dwukierunkowych, natomiast dwa pochodzące z Dusseldorfu GT6 oraz GT8 będą zachowane jako zabytkowe i dostępne np. na linii turystycznej.

Z uwagi na ich długoletnią “służbę”, MPK Poznań postanowiło urządzić “Helmutom” odpowiednie pożegnanie, które odbędzie się już w niedzielę, 10 listopada.

Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 11:00 w zajezdni na Madalinie, gdzie do 12:00 odbywać się będzie wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaną wagony zachowane jako historyczne: GT6 – 2513 z Düsseldorfu, GT8 – 702 z Düsseldorfu, GT8ZR – 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.

W samo południe rozpocznie się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po ulicach miasta.

Trasa przejazdu:

MADALIŃSKIEGO – Hetmańska – Głogowska – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – most św. Rocha – trasa Kórnicka – FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)

FRANOWO – Górny Taras Rataj – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Roosevelta – Wielkopolska – PIĄTKOWSKA

PIĄTKOWSKA – Wielkopolska – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – most Dworcowy – Wierzbięcice – MADALIŃSKIEGO

Udział jest bezpłatny. Podczas ostatniego przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę „Ratujmy Stare Bimby”. Dochód z kwesty będzie przeznaczony na remonty historycznych wagonów.