Dłuższy buspas i strefa Tempo 30 na Garbarach, nowy buspas na ul. Jana Pawła II – Miasto zapowiada zmiany na ulicach

Postulaty mieszkańców zostały wysłuchane i proponowane zmiany będą wprowadzone w życie. Buspas na ul. Garbary zostanie wydłużony, a sama ulica zyska elementy zieleni oraz nową nawierzchnię. W tym samym czasie na ul. Jana Pawła powstanie nowy, trzeci pas od strony Ronda Śródka. Dzięki temu, pasażerowie kilku lini autobusowych będą mogli liczyć na szybszą komunikację oraz poprawę punktualności pojazdów.

Nowy buspas ma poprawić przemieszczanie się transportem publicznym i skrócić czas przejazdu autobusów na osi komunikacyjnej północ-południe. W dni powszednie kursują tam 4 linie autobusowe: 174, 176, 190, 603, przewożąc codziennie około 15 tysięcy pasażerów. Skalę problemu i potrzebę nowego buspasa pokazują opóźnienia autobusów. Według rozkładu jazdy, odcinek między Małymi Garbarami a AWF autobusy powinny pokonać w 5 minut. Dochodzi jednak do takich sytuacji, gdy opóźnienia sięgają 2, 5, a nawet 10 minut.

Obecnie na Garbarach można korzystać z buspasa na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z ul. Krakowską. Nowy odcinek będzie rozpoczynać się w okolicy przystanku Małe Grabary za skrzyżowaniem ulic: Małe Garbary-Estkowskiego, dzięki czemu łączna długość buspasa będzie wynosić 1100 m. Oprócz autobusów korzystać z nich będą mogły m.in. taksówki rowery czy pojazdy elektryczne.

Kierowców samochodów czekają zmiany w zakresie dopuszczalnej maksymalnej prędkości poruszania się. Wprowadzone zostanie ograniczenie do 30 km/h. Powstaną również poduszki berlińskie przed skrzyżowaniami z ulicami: Marii Magdaleny, Wszystkich Świętych i Wielką, co ma poprawić bezpieczeństwo w okolicy.

Jeszcze przed wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu drogowego, ul. Garbary zostanie poddana renowacji. Elementy zieleni oraz ławki zostaną zamontowane na trasie od ul. Wielkiej do placu Bernardyńskiego. Tworząc tę przestrzeń zieleni, architekci będą się inspirować pracami z ul. Ratajczaka oraz pomysłami obecnie wdrażanymi na ul. Paderewskiego.

To nie koniec zmian: Na ul. Grobla zostaną wyznaczone miejsca do postoju równolegle rozstawione po obu stronach ulicy, a na skrzyżowaniu ul. Wodnej i placu Kolegiackiego pojawią się miejsca dla niepełnosprawnych. Jeżeli pogoda będzie dopisywać to pierwsze prace rozpoczną się w przyszłym miesiącu. Jak zapewniał dyrektor ZDM, Jan Gosiewski, buspas na ul. Garbary powstanie do końca maja.

Zmiany wprowadzane w tym rejonie to realizacja postulatów mieszkańców, zależało na uspokojeniu ruchu samochodowego, stworzeniu bezpiecznej infrastruktury rowerowej i wypoczynkowej czy poprawie działania komunikacji publicznej. Pod koniec 2017 roku opracowano szczegółowy konspekt dotyczący stanu ulicy. Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych, wypracowano najważniejsze potrzeby i udoskonalenia, które uznano za konieczne.

Podczas konferencji poruszony został również temat alternatywnej dla ul. Garbary trasy, czyli równoległej do niej ul. Jana Pawła II. Największą zmianą będzie wprowadzenie trzeciego pasa od strony Ronda Śródka w kierunku ul. Baraniaka. Nowy pas będzie zaczynał się w okolicach dworca autobusowego i kończył w okolicy Centrum Superkomputerowo – Sieciowego. Powstanie również dodatkowy pas, który poprawi bezpieczeństwo i płynność przejazdu, kierowców skręcających z ul. Wyszyńskiego w prawo w Jana Pawła II. Prace rozpoczną się na początku marca i potrwają do kwietnia.

W czasie spotkania wspomniano również o dodatkowym buspasie w czasie inwestycji na Rondzie Rataje. Ten ma zostać uruchomiony w czerwcu, aby pasażerowie autobusów jak najmniej odczuli zaplanowaną od lipca modernizację Ronda Rataje.

Wprowadzane zmiany mają na celu poprawę płynności przejazdu autobusów transportu zbiorowego, a tym samym wzrost punktualności pojazdów. W ten sposób Miasto chce zachęcić mieszkańców do zrezygnowania z podróżowania samochodem po mieście i przesiadania się do komunikacji miejskiej, co ma pomóc także w zmniejszeniu ilości spalin w Poznaniu.