Wyłoniono zwycięską koncepcję dla kładki pieszo-rowerowej łączącej Rataje z Wildą

Wybrano najlepsze prace w konkursie na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla kładki pieszo-rowerowej nad Wartą, która połączy poznańskie Rataje z Wildą.

Kładka ma łączyć os. Piastowskie, w miejscu, gdzie obecnie kończy się trasa pieszo-rowerowa realizowana w ramach projektu RoweLove Rataje z ul. Piastowską na Wildzie, w pobliżu Łazienek Rzecznych.

Inwestycja ma być jednym z elementów ożywiania terenów nadwarciańskich, a także budowania tras alternatywnych dla obecnych, które skłonią więcej osób do przemieszczania się między brzegami Warty pieszo lub rowerem.

W konkursie na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną najwięcej punktów przyznano pracowni  Krzysztof Janus „ARCHIMEDIA” – Pracownia Architektoniczna – Architekci & Inżynierowie z Poznania.

“Dziękujemy wszystkim pracowniom, które nadesłały swoje propozycje. To wiele ciekawych pomysłów na samą konstrukcję kładki, jak i wpisanie jej w otocznie. Jesteśmy również wdzięczni sądowi konkursowemu, który profesjonalnie ocenił prace i wybrał te najlepsze, ale też przygotowuje zalecenia pokonkursowe. Naszym następnym krokiem będzie zaproszenie zwycięzcy do współpracy”

Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie

Autorzy zwycięskiej pracy otrzymają 50 tysięcy złotych nagrody pieniężnej oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na przygotowanie szczegółowego opracowania, które będzie podstawą realizacji inwestycji.

Sąd konkursowy docenił przede wszystkim ciekawy i przemyślany układ kompozycyjny załamania osi, co wpisuje się w kontekst urbanistyczny. Podkreślono, że projekt uwzględnia zarówno walory widokowe jak i przyrodnicze poprzez zachowanie w maksymalnym stopniu istniejącego drzewostanu.

“Zaproponowano również intrygujące i lekkie rozwiązanie podpór spełniających funkcje komunikacji. Smukły i wstęgowy charakter architektoniczny kładki nawiązuje do rzeki co podkreśla atrakcyjność zaproponowanej koncepcji.”

fragment uzasadnienia decyzji konkursowej

Zgodnie ze zwycięską koncepcją, kładka ma mieć 7 metrów użytkowych szerokości i być wolna od przeszkód i elementów architektonicznych. Autorzy postawili na tzw. shared space, czyli wspólną przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, bez rozdziału innym kolorem ścieżki rowerowej. Jak uzasadniono, dzięki temu zwiększy się czujność użytkowników.

Podstawowymi materiałami mają być beton i stal, a całość ma zostać uzupełniona o meble miejskie w przestrzeni rekreacyjnej wykonane z drewna o podwyższonej odporności, a także energooszczędne oświetlenie.