Rejon ul. Falistej i Unii Lubelskiej w ostatnich latach mocno się rozbudowuje. Niestety, nie zawsze idzie to w parze z dostępem do komunikacji miejskiej. Do tej pory do najbliższego przystanku tramwajowego mieszkańcy mieli około kilometra. Obsługę pasażerską opierano głównie na komunikacji autobusowej. Inwestycja związana z budową nowej trasy tramwajowej była tą, na którą czeka wielu. Zyskają także m.in. mieszkańcy poznańskiego Marlewa, Minikowa i Starołęki.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2019 roku. Zaangażowanie wykonawcy sprawiło, że uruchomienie ruchu pasażerskiego na trasie jest możliwe aż 5 miesięcy przed planowanym terminem. Dzięki temu pierwsze tramwaje będą wozić pasażerów już od 1 września 2020 roku. To z pewnością ułatwi dojazdy także do szkół i przedszkoli w nowym roku szkolnym.
Nowa pętla zapewnia wygodne przesiadki i integrację komunikacji tramwajowej z autobusową. Znalazły się tam również parking dla rowerów, budynek ekspedycji, a także miejsce pod przyszłą stację ładowania autobusów elektrycznych.
Inwestycja obejmuje także rozbudowę układu komunikacyjnego w okolicy. W najbliższych dniach zakończy się rozbudowa ul. Unii Lubelskiej na odcinku od pętli do Ronda Żegrze, a także przebudowa układu drogowego w obrębie ul. Falistej i Obodrzyckiej.
Wzdłuż torowiska, na odcinku od ronda Żegrze do nowej pętli, powstała nowa jezdnia, która została przedłużona do rejonów osiedla przy ul. Falistej.
Wokół inwestycji powstały nowe chodniki, ścieżki rowerowe, przystanki z wiatami, przebudowane zostały jezdnie, infrastruktura podziemna i wybudowano system monitoringu wizyjnego.
Początkowo trasa będzie udostępniona dla linii numer 5, jednak docelowo ma tu kursować także tramwaj linii numer 11, a gdy będzie gotowy do użytku odcinek drogowy, także autobusy linii numer 174.