H.Cegielski-Poznań otrzymał nowe, duże zlecenie. Czy uratuje to fabrykę?

Lżejsze i bardziej ładowne od obecnie dostępnych na rynku mają być wagony produkowane przez H.Cegielski-Poznań. Spółka poinformowała, że wraz z partnerami opracowała propozycję nowej generacji wagonów do transportu sypkich materiałów.

Wagony opracowane we współpracy z H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) oraz szwedzkim Kiruna Wagon mają być w całości produkowane w H.Cegielski-Poznań (HCP).

“Zdiagnozowaliśmy potrzebę rynkową na tego typu wagony. Wiedzieliśmy, że w Cegielskim mamy zdolności zarówno intelektualne, jak i wytwórcze pozwalające na uruchomienie produkcji tego typu wagonów. Uzyskaliśmy wsparcie wielkopolskich partnerów, szczególnie FPS. Ostatecznie, w wyniku trwających ponad rok negocjacji, uzyskaliśmy prawa licencyjne do produkcji specjalistycznych wagonów towarowych na bazie transferu technologii od naszego szwedzkiego partnera”

powiedział prezes zarządu HCP Rafał Kreduszyński.

Spółka podała, że największą zaletą wagonów towarowych, które mogą być produkowane w HCP, jest to, że są konstrukcyjnie lżejsze od rozwiązań dostępnych na rynku i gwarantują wyższą ładowność.

“Wagony są niezwykle wytrzymałe, co ma przełożenie na koszty i czas serwisu. Ostatnią kwestią jest skuteczność w zakresie czasu obsługi wagonu: jest szybki w rozładunku i załadunku oraz nie ma potrzeby jego czyszczenia. Z tym mają problem konkurencyjne rozwiązania – trzeba umieścić kogoś wewnątrz wagonu, aby możliwe było wyczyszczenie skrzyni załadunkowej”

poinformował dyrektor zarządzający Kiruna Wagon Fredrik Kangas.

Spółka HCP podała, że wdrożenie produktu będzie się wiązało z produkcją seryjną opracowanego przez FPS wózka wagonowego. Jakub Banaszak z zarządu FPS powiedział, że istniejące na rynku rozwiązania mają 30-40 lat; zapewnił, że nowe rozwiązanie będzie “ogromnym skokiem technologicznym”.

“Opracowany przez nas wózek gwarantuje same oszczędności po stronie użytkownika: niższe koszty utrzymania ruchu tego wózka oraz możliwość przewiezienia większej ilości towarów w tym samym wagonie. Wprowadzenie nowego wózka jest bardzo utrudnione, jeżeli nie wprowadza się go razem z wagonem, więc z naszego punktu widzenia współpraca przy tym projekcie ma wiele zalet”

powiedział prezes zarządu HCP Rafał Kreduszyński.

HCP nie informuje, kiedy miałaby ruszyć produkcja nowych wagonów. Cytowany w komunikacie prasowym Mateusz Berger z zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu wyraził nadzieję, że klienci dostrzegą potencjał tego przedsięwzięcia i niebawem pierwsze wagony z Poznania trafią do regularnego użytku. 

autor: Rafał Pogrzebny