Miasto uzyskało decyzję środowiskową na II etap trasy tramwajowej łączącej centrum z Naramowicami

Prace związane z pierwszym etapem budowy trasy tramwajowej na Naramowice powoli dobiegają końca. Wykonano już jazdy testowe do przystanku „Błażeja” i już za kilka tygodni będą z niego korzystać pierwsi pasażerowie. Tymczasem Miasto już przygotowuje się do realizacji drugiego etapu inwestycji. Uzyskano ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, co jest jednym z kluczowym dokumentów potrzebnych do budowy.

 

Powstający odcinek trasy tramwajowej do ul. Błażeja wraz z przebudowywaną infrastrukturą drogową wokół jest już niemal gotowy i za kilka tygodni będą z niej korzystać pasażerowie. Trasa połączy Naramowice z centrum miasta przez pętlę Wilczak i Most Teatralny.

Miasto cały czas pracuje jednak nad drugim etapem inwestycji, czyli obejmującego odcinek od pętli Wilczak do skrzyżowania ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. Dzięki temu mieszkańcy Naramowic i okolic zyskaliby bezpośrednie połączenie do samego centrum miasta, a jednocześnie odciążony zostałby węzeł na Moście Teatralnym. Ma się to również przyczynić do zmniejszenia emisji spalin oraz hałasu w okolicy ul. Szelągowskiej i Garbary z uwagi na spodziewany wzrost zainteresowania komunikacją miejską jako alternatywy dla samochodów.

Prace projektowe trwające od 2018 roku zostały poprzedzone analizą przebiegu i założeń trasy. Rok później przeprowadzono konsultacje społeczne określając oczekiwania mieszkańców, co pozwoliło na opracowanie koncepcji końcowej.

Zakłada ona budowę torowiska od pętli Wilczak do skrzyżowania ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego, wraz ze zmianą przebiegu torowiska w ciągu ul. Wolnica i Małe Garbary. Planowane torowisko ma długość ponad 3 km, a przystanki mają powstać w rejonie obecnie funkcjonujących przystanków autobusowych.

W ramach inwestycji przebudowane zostałyby skrzyżowania, jezdnie, chodniki i ścieżki rowerowe wokół trasy. Zadanie obejmuje też przebudowę torowiska w ciągu ul. Małe Garbary na odcinku od pl. Wielkopolskiego do skrzyżowania z ul. Garbary i Estkowskiego.

Zmianie ma ulec także układ komunikacyjny w okolicy dworca Poznań Garbary. Zostaną wyznaczone miejsca postojowe wraz ze stanowiskami do ładowania pojazdów elektrycznych, w tym także autobusów oraz miejsc dla taksówek i carsharingu. W tym rejonie tramwaj ma jechać pod torowiskiem kolejowym, a całość ma być zaprojektowana tak, by umożliwić wygodną przesiadkę między pociągami a tramwajem.

Miasto uzyskało ostateczną decyzję środowiskową na realizację inwestycji co jest istotnym dokumentem do możliwości podjęcia dalszych prac. To właśnie na podstawie decyzji środowiskowej można projektować trasę i ubiegać się o decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę.

Jak zapewnia Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, spółka jest gotowa do rozpoczęcia dokumentacji projektowej. Najpierw jednak konieczne jest zapewnienie środków finansowych inwestycji.

Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznań zapowiada walkę o dofinansowanie ze środków unijnych. Jak przyznaje, bez nich stolicy Wielkopolski nie będzie stać na sfinansowanie budowy.