MPK Poznań podpisało umowę z PKN Orlen. Koncert dostarczy paliwo do autobusów wodorowych

MPK Poznań podpisało umowę z PKN Orlen w sprawie dostaw paliwa do autobusów wodorowych, które zakupi poznańskie przedsiębiorstwo. Koncern wybuduje nową infrastrukturę potrzebną do tankowania pojazdów wodorowych. Gdzie powstanie?

 

Pod koniec 2019 roku do taboru poznańskiego MPK Poznań trafiły pierwsze autobusy elektryczne, bateryjne, ale już wtedy wiadome było, że spółka będzie podejmować kolejne kroki w kierunku rozwoju technologicznego i ekologii.

Podjęto decyzję o inwestycji w technologię wodorową, co pozwoli na ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz obniżenie poziomu hałasu, co pozytywnie wpłynie na jakość życia w Poznaniu.

Spółka chce kupić co najmniej 15 autobusów wodorowych w najbliższym czasie, choć możliwa jest też inwestycja w 25 tego typu pojazdów. W przetargu wybrano ofertę spółki Solaris Bus&Coach, a pierwsze pojazdy mogą pojawić się w taborze do połowy 2023 roku. Dostawy mają być realizowane do połowy 2038 roku.

Po zakupie pojazdów potrzebna była także infrastruktura. Dziś MPK Poznań podpisało umowę z PKN Orlen, który dostarczy niezbędne paliwo wodorowe. Koncern zobowiązany został do budowy infrastruktury do zasilania pojazdów wodorem. Powstanie ona w rejonie pętli tramwajowej na Miłostowie.

Co ważne dla mieszkańców, infrastruktura będzie ogólnodostępna i będą mogli z niej korzystać wszyscy użytkownicy pojazdów wodorowych.

„Nie mamy wątpliwości, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym, zatem nie mogliśmy nie skorzystać z szansy jaką poprzez dofinansowanie zakupu pojazdów daje nam program Zielony Transport Publiczny. Dla przedsiębiorstwa to możliwość dalszego rozwoju i kolejny krok do spełnienia wymagań wskazanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a dla nas wszystkich to nowa jakość w komunikacji miejskiej. Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań” – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez MPK Poznań pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.