Pod koniec 2019 roku do taboru poznańskiego MPK Poznań trafiły pierwsze autobusy elektryczne, bateryjne, ale już wtedy wiadome było, że spółka będzie podejmować kolejne kroki w kierunku rozwoju technologicznego i ekologii.
Podjęto decyzję o inwestycji w technologię wodorową, co pozwoli na ograniczenie emisji zanieczyszczeń oraz obniżenie poziomu hałasu, co pozytywnie wpłynie na jakość życia w Poznaniu.
Spółka chce kupić co najmniej 15 autobusów wodorowych w najbliższym czasie, choć możliwa jest też inwestycja w 25 tego typu pojazdów. W przetargu wybrano ofertę spółki Solaris Bus&Coach, a pierwsze pojazdy mogą pojawić się w taborze do połowy 2023 roku. Dostawy mają być realizowane do połowy 2038 roku.
Po zakupie pojazdów potrzebna była także infrastruktura. Dziś MPK Poznań podpisało umowę z PKN Orlen, który dostarczy niezbędne paliwo wodorowe. Koncern zobowiązany został do budowy infrastruktury do zasilania pojazdów wodorem. Powstanie ona w rejonie pętli tramwajowej na Miłostowie.
Co ważne dla mieszkańców, infrastruktura będzie ogólnodostępna i będą mogli z niej korzystać wszyscy użytkownicy pojazdów wodorowych.
„Nie mamy wątpliwości, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym, zatem nie mogliśmy nie skorzystać z szansy jaką poprzez dofinansowanie zakupu pojazdów daje nam program Zielony Transport Publiczny. Dla przedsiębiorstwa to możliwość dalszego rozwoju i kolejny krok do spełnienia wymagań wskazanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a dla nas wszystkich to nowa jakość w komunikacji miejskiej. Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań” – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez MPK Poznań pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.