Przed pierwszym dzwonkiem – jak przygotować pierwszoklasistę do rozpoczęcia nowego etapu w życiu?

Już za niecały miesiąc uczniowie powrócą do szkolnych ławek, a dla niektórych dopiero rozpocznie się szkolna przygoda. Jak odpowiednio przygotować dziecko do pierwszej klasy oraz na co zwrócić uwagę rozmawiając z nim i kupując wyprawkę? W programie „Hej Poznań” o przygotowaniu psychicznym, fizycznym i materialnym opowiedziały ekspertki: Marzena Kaźmierczak, Karolina Szymańska oraz Anna Piaskowska.

Rozpoczęcie nauki w szkole to przeżycie zarówno dla dziecka jak i jego opiekunów. Odpowiednie przygotowanie ucznia do nowego etapu w życiu pozwala na uniknięcie lub zminimalizowanie stresu z tym związanego. Co istotne, ważne jest zadbanie zarówno o psychiczny aspekt jak i ten fizyczny i materialny związany z odpowiednią wyprawką na zajęcia.

Przez całe wakacje w Poznaniu odbywają się bezpłatne warsztaty „Idę do szkoły z supermocami”, podczas których rodzice mogą poznać skuteczne strategie zapewniające dzieciom poczucie bezpieczeństwa i komfort emocjonalny. Przedstawiane są też opracowane przez fizjoterapeutę ćwiczenia dla poprawy samopoczucia dzieci i wsparcia zdrowia ich pleców – od września zaczną bowiem dźwigać niezbędne przybory i podręczniki przez średnio 175 dni w roku.

Jak wyjaśniła w programie „Hej Poznań” Marzena Kaźmierczak wyjaśniła skąd pomysł na akcję i dobór ekspertów.

„Marka Herlitz zdaje sobie sprawę z tego, jak trudnym wyzwaniem jest pójście do szkoły – zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców, a także jak dużą zmianą to jest w ich życiu, jak dużej dawki wiedzy potrzebują. Dlatego właśnie poprosiliśmy o wsparcie akcji ‘Idę do szkoły z supermocami’ specjalistów w tej dziedzinie, czyli panie pedagożki z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren w Poznaniu oraz panią fizjoterapeutkę, która od strony anatomicznej podpowiada, dlaczego warto używać tornistrów” – wyjaśniła Marzena Kaźmierczak, Junior Manager ds. Produktu i Trade Marketingu Herlitz

 

 

Piotr Szulc zapytał pedagożkę Annę Piaskowską z Instytutu Małego Dziecka o najbardziej kluczowe elementy w sferze psychicznej dziecka rozpoczynającego naukę w szkole – w nowym środowisku, budynku z nowymi osobami.

„To zupełnie nowy moment. To zmiana nie tylko dla dziecka, ale i dla całej rodziny, dlatego adaptacja ma kluczowe znaczenie – tym bardziej, że wydawałoby się, że dziecko, które ma już doświadczenie przedszkolne, kończy zerówkę i przygotowuje się do pójścia do szkoły jest już w różnych aspektach: społecznym, emocjonalnym, poznawczym, duchowym, przygotowane (do zmian). Jednak dzieci potrzebują wsparcia, towarzyszenia w poznawaniu nowego miejsca. Kluczem adaptacji jest poczucie bezpieczeństwa i zbudowanie zaufania do nowego otoczenia” – wyjaśniła Anna Piaskowska z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren

Podczas bezpłatnych warsztatów w ramach prowadzonej akcji rodzice mogą dowiedzieć się, jak można dzieci wspierać podczas przygotowywania się do rozpoczęcia roku szkolnego. W czasie zajęć poprzez zabawę dzieci oswajają się z różnymi aspektami szkolnymi, a ich opiekunowie mogą dowiedzieć się dlaczego i w jaki sposób ma to wpływ na ich pociechy. Podczas warsztatów eksperci wskazują też, w jaki sposób przedstawić szkołę, otoczenie i zapoznać dzieci z nowym miejscem.

Co z aspektem fizycznym? Choć w szkołach są szafki, z których dzieci mogą korzystać, a podręczniki można w większości zostawiać w klasie, to tornistry nadal bywają ciężkie, zwłaszcza dla młodych pleców. Zmienia się też codzienny tryb życia dzieci. Na ten temat uwagę zwróciła fizjoterapeutka Karolina Szymańska.

„Problem polega na tym, że znaczna część ludzi zapomina o tym, że idąc do szkoły dzieci będą znacznie więcej siedzieć. Pojawia się nauka, odrabianie lekcji, a co za tym idzie, aktywność fizyczna się zmniejsza” – wyjaśniła ekspertka w programie „Hej Poznań”

Jak dodaje, istotne jest, by pamiętać o odpowiedniej dawce ruchu oraz ćwiczeniach, które pozwolą zapobiegać przeciążeniom, wadom postawy czy też urazom. Im wcześniej rodzice zwrócą na to uwagę, a dzieci będą zachęcane do ruchu, tym lepiej.

Piotr Szulc spytał o to, jak szybko zaniedbania mogą skutkować problemem.

„Niestety, z czasem daje to predyspozycje do wad postawy. Wchodzimy w asymetrie. Dzieci niestety często noszą plecaki czy tornistry na jednym ramieniu, kręgosłup nie jest odpowiednio ustawiony” – wyjaśnia ekspertka

Co najlepiej wybrać dla najmłodszych dzieci? Tornister czy plecak?

„Zdecydowanie tornister. Dlaczego? Przede wszystkim chcemy zadbać o prawidłowe krzywizny kręgosłupa, które każdy z nas ma, by one odpowiednio się rozwijały. Musimy o ten kręgosłup odpowiednio zadbać od początku” – wyjaśniła fizjoterapeutka

Wybierając tornister należy zwrócić uwagę na jego wyprofilowanie, które uwzględnia krzywizny kręgosłupa. Miękka wyściółka i szerokie pasy sprawią, że nie będzie on uwierał dziecka podczas noszenia, a także pomoże w prawidłowym rozłożeniu obciążenia.

Jakie są obecnie trendy wśród dzieci w zakresie koloru i wzoru tornistrów?

„U najmłodszych tradycyjnie królują standardowe kolory, czyli róż, fiolety, a także postaci z bajek, jednorożce czy koty. U chłopców to oczywiście piłka nożna, dinozaury, rakiety i inne podobne wzory” – Marzena Kaźmierczak, Junior Manager ds. Produktu i Trade Marketingu Herlitz

Jak dodała, dla rodziców istotnym aspektem jest też to, że produkty Herlitz mają odpowiednią powłokę, którą łatwo wyczyścić – także spód, który można czyścić gąbką. W przypadku materiału tekstylnego, szybko będzie się brudził. Nie bez znaczenia jest są też ciemniejsze kolory zwłaszcza na dole tornistrów, na których mniej widać wszelkie zabrudzenia.

O tym, jak wyglądają przygotowania do nowego roku szkolnego w domach ekspertek, a także na co jeszcze zwrócić uwagę oswajając dzieci z tematem szkoły, można dowiedzieć się słuchając całego wywiadu.