Nowy rok przyniósł zmiany w przepisach dot. zakupu i sprzedaży pojazdów. Gdzie w Poznaniu załatwić sprawy?

Od 1 stycznia 2024 roku obowiązują nowe przepisy związane z rejestracją i nabyciem pojazdów. Kiedy i gdzie załatwić te sprawy w Poznaniu?

 

Zgodnie z nowymi przepisami, nie ma już obowiązku zawiadamiania o nabyciu pojazdu. Nadal jednak należy go zarejestrować, a nie zrobienie tego w wyznaczonym terminie, oznacza kary finansowe.

Według obowiązujących od wczoraj przepisów, właściciel pojazdu ma 30 dni na złożenie wniosku o jego rejestrację licząc od dnia nabycia. Dotyczy to zarówno tych kupionych na rynku krajowym jak i sprowadzonych z zagranicy. Wyjątek stanowi nabycie poprzez spadek – wówczas termin ten rozpoczyna się od momentu prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność w zakresie obrotu pojazdami, termin rejestracji jest wydłużony do 90 dni.

Z kolei sprzedając samochód właściciele nadal muszą zawiadomić urząd w terminie 30 dni o zbyciu pojazdu czy też zmianie stanu faktycznego wymagającej korekty danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Gdzie w Poznaniu można załatwić te sprawy? Dostępne są dwie lokalizacje Wydziału Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych – przy ul. Gronowej 22a lub 28 Czerwca 1956 roku nr 404. Konieczne jest wcześniejsze umówienie wizyty, co można zrobić online, poprzez internetowy system rezerwacji lub telefonicznie, dzwoniąc na infolinię Poznań Kontakt pod numer telefonu 61 646 33 44.

Co istotne, zawiadomienie o zbyciu pojazdu (wniosek wraz z wymaganymi dokumentami) można także przesłać pocztą lub poprzez platformę ePUAP.