Przebudowa Gajowej: ZDM odpowiada Inwestycjom dla Poznania

Konsultacje społeczne są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, a sformułowania zawarte w pytaniu IdP („konsultacje między ZDM a biurem projektowym zostały już zakończone, zmiany raczej nie są już możliwe, a procedura przetargowa rozpoczęta”) stanowią własną interpretację stowarzyszenia – ZDM odpowiada na zarzuty IdP dotyczące organizacji ruchu wokół Gajowej.

Sprawa od kilku miesięcy budzi sporo emocji, głównie ze względu na natłok sygnalizacji świetlnej, która – zdaniem członków IdP – nie jest tam potrzebna. Dlaczego ZDM zatwierdził taki projekt i czemu nie wziął pod uwagę opinii mieszkańców, których większość jest zdecydowanie przeciwna światłom? To jedna z wielu uwag zawartych w piśmie do ZDM.

A co na to firma? W swojej odpowiedzi obszernie przypomina, jakie akty prawne kierują wszystkimi poszczególnymi działaniami ZDM, od trybu konsultacji społecznych po metodologię postępowania z zewnętrznymi inwestorami projektów drogowych. A później odnosi się do zawartości pisma od IdP: “Sformułowania zawarte w pytaniu („konsultacje między ZDM, a biurem projektowym zostały już zakończone, zmiany raczej nie są już możliwe, a procedura przetargowa rozpoczęta”) stanowią własną interpretację Stowarzyszenia. Stwierdzenie projektanta „nie sadzę aby zmieniono projekt” stanowi jego ocenę profesjonalnego wykonania projektu i wybrania najlepszych rozwiązań dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.”

Firma przyznaje, że wartość zaprezentowanego projektu, jego rozwiązania oraz ich przydatność dla mieszkańców zostały ocenione pozytywnie przez ZDM i projektanta podczas wspólnych ustaleń na etapie projektowania. Rozwiązania zawarte w prezentowanej na stronie ZDM dokumentacji projektowej są zgodne z ustaleniami ww. m.p.z.p. i – jak zaznacza ZDM – uwzględniają już opinie mieszkańców. “Niemniej przesłane przez mieszkańców opinie, zgodnie z załącznikiem do ww. zarządzenia, ZDM przekaże projektantowi, w celu ich oceny. Niezależnie od tego powyższe opinie zostaną również przeanalizowane przez ZDM” – dodają specjaliści firmy.  

Przeanalizowane i niezwykle cenne oraz ważne, a także przesyłane do rad osiedli i publikowane na stro nie – ale czy także uwzględnione przy projektowaniu? Chyba jednak nie, bo w żadnym miejscu takie sformułowanie się nie pojawia. Możemy za to przeczytać obszerny fragment wyjaśniający, dlaczego tyle sygnalizatorów świetlnych ma poprawić bezpieczeństwo w tej części Jeżyc.

Dowiadujemy się więc, że “zastosowanie w ciągu ul. Kraszewskiego, skoordynowanej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, z jednej strony ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu, zwłaszcza najsłabszych ich uczestników tj. pieszych i rowerzystów, z drugiej strony, jako narzędzie sterowania ruchem, umożliwienie płynnego przejazdu pojazdom komunikacji zbiorowej, zarówno tramwajom w ciągu ulic Kraszewskiego – Zwierzyniecka, jak i autobusom w ciągu ul. Kraszewskiego.

Sygnalizacja świetna na skrzyżowaniu ulic służy sterowaniu ruchem na konkretnym skrzyżowaniu, ale zarazem poprzez koordynację z sygnalizacją świetlną na sąsiednich skrzyżowaniach ciągu komunikacyjnego przyczynia się do dobrego sterowania ruchem na dużym obszarze. Ulica Kraszewskiego leży na bardzo ważnej osi transportowej miasta Poznania wyznaczonej ulicami: Nad Wierzbakiem, Kościelna, Kraszewskiego, Szylinga, Matejki, Kasprzaka. Tą trasą przebiega linia autobusowa nr 64. Zasadniczo wszystkie ważne skrzyżowania na tym kierunku sterowane są za pomocą sygnalizacji świetlnej. Uzupełnienia wymaga tylko skrzyżowanie ul. Dąbrowskiego z rynkiem Jeżyckim, nad którym ZDM podjął już wstępne prace studialne. Dlatego niemożliwe jest, aby ważne skrzyżowanie ul. Kraszewskiego i Zwierzynieckiej, które w związku z realizacją nowych inwestycji będzie dodatkowo obciążone na wszystkich wlotach nie było wyposażone w sygnalizację świetlną tym bardziej, że w ulicach Zwierzynieckiej i Kraszewskiego prowadzona jest linia tramwajowa nr 2. Brak możliwości sterowania ruchem na tym skrzyżowaniu spowoduje poważne utrudnienia komunikacyjne na tak ważnym kierunku transportowym miasta.

Ponadto, wprowadzenie zakazu lewoskrętów na ul. Bukowskiej spowodowało również zmianę obsługi komunikacyjnej Jeżyc i przeniesienie części ruchu z ul. Bukowskiej na ul. Szamarzewskiego. W konsekwencji musi się to łączyć z zapewnieniem możliwości sprawnego i bezpiecznego wyjazdu z ul. Szamarzewskiego na ul. Kraszewskiego. Dlatego sygnalizacja świetlna musi objąć całe zintegrowane skrzyżowanie ulic Kraszewskiego, Zwierzynieckiej, Jackowskiego, Sienkiewicza i Szamarzewskiego.

Nie jest to jednak kilka niezależnych sygnalizacji świetlnych, ale jeden zintegrowany system sterowania ruchem na wszystkich wlotach. Brak sygnalizacji świetlnej może istotnie zagrozić wszystkim tym elementom i powodować także inne, trudne do przewidzenia i oszacowania negatywne skutki.”

Czytaj także:

Światła na Kraszewskiego? Inwestycje dla Poznania protestują