Prace przy przebudowie trasy już trwają – obecnie trwa demontaż słupów trakcyjnych oraz jednego toru na trasie między Mosiną a Czempiniem. Prace przygotowawcze są prowadzone na trasie między Poznaniem a Luboniem. Oznacza to spore utrudnienia dla pasażerów na tej trasie: pociągi mając do dyspozycji tylko jeden tor kursują na tej trasie znacznie wolniej.
Po zakończeniu remontu pociągi pojadą nie tylko po zmodernizowanych torach, ale także 17 przebudowanych przejazdach, 7 mostach i 7 wiaduktach, a także 4 dwupoziomowe skrzyżowania torów z drogami. Trasę będzie też osłaniało 18 kilometrów ekranów akustycznych.
Modernizacja 32 km linii E 59 między Czempiniem a Poznaniem kosztować będzie przeszło 940 mln zł. Ponad 667 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Linia kolejowa E 59: Świnoujście – Szczecin – Poznań – Wrocław – Chałupki jest częścią międzynarodowej trasy między Skandynawią a Bałkanami.