Modernizacja linii Poznań-Czempiń: prace wyszły w teren

Jednego toru już nie ma, obok drugiego piętrzą się stosy podkładów kolejowych, a ciężki sprzęt pracuje pełną parą. Modernizacja trasy kolejowej Poznań – Czempiń trwa, teraz już także w terenie i w Poznaniu.

Plac budowy rozłozył się – przynajmniej na razie – na poznańskim Dębcu, między dwoma przejadami kolejowymi. To dzięki modernizacji linii kolejowej E 59, łączącego Poznań i Wrocław, mieszkańcy Dębca będą mogli w 2015 roku wyjechać ze swojej dzielnicy bez obowiązkowego stania na przejeździe kolejowym.

Zanim to jednak nastąpi, obecną trasę trzeba rozebrać. Na wielu odcinkach nie ma już jednego toru i trwa demontaż sieci trakcyjnej i słupów, a na odcinku Poznań-Luboń trwają prace budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu. Kolejnym odcinkiem, jakim zajmą się kolejarze, będzie linia między Rawiczem a Czempiniem, gdzie ekipy budowlane wkroczą w 2016 roku.

Prace toczą się szybko, jednak nie jest to żadną pociechą dla pasażerów – przynajmniej do czasu ich zakończenia. Bo pociągi jeżdżą teraz nie tylko rzadziej, ale i dłużej, mając do dyspozycji tylko jeden tor. Jednak, jak przekonują przedstawiciele PKP, to było jedyne wyjście – jedyna alternatywą było tylko całkowite zamknięcie trasy, a to z kolei uniemożliwiłoby wielu mieszkańcom podpoznańskich miejscowości dojazdy do pracy i do szkoły.

Warto jednak pamiętać o tym, że dzięki tej inwestycji w 2015 roku mieszkańcy Dębca zyskają przejazd pod torami – będzie to drugi bezkolizyjny, po wiadukcie nad ulicą Dolna Wilda, wyjazd z dzielnicy. Bardzo ułatwi też komunikację w południowej części miasta.

Poprawi się także sytuacja pasażerów PKP – po nowej trasie będą mknąć z predkością 160 km na godzinę, a po zakończeniu modernizacji całej linii między Poznaniem a Wrocławiem podróż z jednego miasta do drugiego będzie trwała zaledwie godzinę i 40 minut!

Modernizacja 32 km linii między Czempiniem a Poznaniem kosztować będzie przeszło 940 mln zł. Ponad 667 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Prace prowadzi hiszpańsko-polskie konsorcjum firm FCC Construccion (lider), Azvi i Decoma. Linia E 59 Świnoujście – Szczecin – Poznań – Wrocław – Chałupki jest częścią międzynarodowej trasy ze Skandynawii przez Europę Środkowo – Wschodnią na Bałkany.