Gry i internet – nowa wizytówka turystyczna Poznania

Festiwal gier miejskich, gry turystyczne i całkowicie nowa, niezwykle funkcjonalna strona internetowa – to recepta Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej na przyciągnięcie turystów do Poznania i opowiadanie im o naszym mieście.

Pracownicy PLOT jawią się czasem jako dziwni wizjonerzy – któż inny bowiem wpadłby na pomysł, aby do promocji turystycznej Poznania zastosować… gry? I to nie byle jakie, ale gry miejskie, w których planszą jest… miasto. Gier jest naprawdę dużo i cały czas powstają kolejne – dość powiedziec, że nawet materiały dziennikarskie, które rozdawane były na konferencji prasowej PLOT, okazały się… grami.

Taka strategia jednak okazuje się bardzo skuteczna. Dość powiedzieć, że każdego miesiąca kilkuset turystów pobiera gry z miejskich stron internetowych. Jan Mazurczak, prezes PLOT chciałby nawet, aby Poznań stał się nieoficjalną polską stolicą gier. Pomóc w tym może m.in. festiwal Let’s Play Poznań, czyli gry w wersji XXL rozgrywane w przestrzeni miasta.

– Idea tego festiwalu nawiązuje do festiwalu teatralnego Malta. Na początku lat 90 ten festiwal był bardzo mocno obecny w przestrzeni publicznej. Wystarczyło wyjść do miasta, żeby uczestniczyć w przedstawieniu teatralnym. My chcemy przynajmniej raz do roku zamienić miasto w wielką planszę do gry – opowiada Mazurczak. – Podobny festiwal odbył się w już w Kopenhadze, ale na o wiele mniejszą skalę. Poznańskim festiwalem interesowały się również ogólnopolskie media, w których dzięki temu Poznań został ukazany w bardzo pozytywnym kontekście.

Dzięki festiwalowi powstały też nowe gry turystyczne, w które mogą grać nie tylko odwiedzający nasze miasto goście, ale także sami poznaniacy. Co ważne, są one przygotowane w różnych językach. Mazurczak podkreśla, że dzięki nim nie trzeba już chodzić po Poznaniu z przewodnikiem, a mimo to zobaczyć ciekawe rzeczy i uczestniczyć w pasjonującej wycieczce.

– Gry przypominają trochę to, jakbyśmy wczuli się w losy bohaterów filmów i książek w stylu “Kod Leonardo da Vinci”, czyli musimy rozgryźć kilkanaście zagadek, a każda warunkuje następną – tłumaczy Mazurczak. – Są to gry dedykowane poszczególnym poznańśkim fyrtlom i tematom: mamy gry poświęcone Ostrowowi Tumskiemu, Łazarzowi, Jeżycom, jest gra o starym Poznaniu, o modernistycznym Poznaniu. Tych gier jest kilkanaście, one są do pobrania bezpłatnie na stronie gramiejska.pl lub na stronie poznan.travel, a także bezpłatnie w punktach informacji turystycznej.

Strona internetowa poznan.travel również jest nowością przygotowaną przez PLOT. Turyści będą mogli na niej znaleźć wszelkie informacje potrzebne do spędzenia czasu w stolicy Wielkopolski, a także w jej okolicach. Obecnie strona jest prowadzona w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim. Wkrótce jednak dołączy jeszcze wersja hiszpańska oraz – być może – rosyjska. Osoby z tych krajów pomagają w prowadzeniu strony, zatem ryzyko wystąpienia błędów językowych jest minimalne.

Co najważniejsze, strona ma cały czas “żyć” – mają się na niej pojawiać nowe informacje oraz funkcjonalności.

To nie ma być statyczna strona, ma się tam ukazywać wiele ciekawych, nowych informacji, np. o tym, gdzie w Poznaniu można zjeść najlepsze burgery albo jakich jest 10 najważniejszych rzeczy, które koniecznie trzeba zrobić w Poznaniu – podkreśla szef PLOT.

Układ strony jest bardzo prosty i funkcjonalny: turysta szybko znajdzie miejsce, gdzie można zjeść, znaleźć miejsce noclegowe (i je zarezerwować) czy też zobaczyć lokalną atrakcję turystyczną. Jedną z najbardziej przydatnych funkcji jest planer turystyczny, dzięki któremu będzie można ułożyć wycieczkę po Poznaniu i okolicach, uwzględniającą rodzaj atrakcji, które turysta chce odwiedzić, czas jaki ma w Poznaniu oraz liczbę osób uczestniczących w wycieczce. Planer ma być również rozwijany i wzbogacany o nowe funkcje.