Sprzedaż biletów w Poznaniu – nie jest dobrze

Zarząd Transportu Miejskiego opublikował statystyki sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w styczniu 2014 roku. Nie jest dobrze – ilość sprzedanych biletów nadal spada. Jest jednak jedna dobra wiadomość.

Już sam ZTM podkreśla, że wielkość sprzedaży biletów uległa pogorszeniu we wszystkich ich rodzajach. Jednak prawdziwe “kwiatki” wychodzą dopiero przy porównywaniu udostępnionych przez ZTM statystyk z tłumaczeniem powodów, przez które – zdaniem poznańskich urzędników zajmujących się transportem – nastąpił spadek sprzedaży.

Liczba sprzedanych biletów jednorazowych (15, 30, 60 i 120 minut, a także bilety przystankowe) zmalała łącznie o 12,42 proc. w porównaniu do stycznia 2013 roku. Przypomnijmy, że właśnie w styczniu 2013 roku weszła w życie podwyżka cen biletów.

Najciekawsze jednak wydaje się tłumaczenie ZTM – urzędnicy twierdzą, że największy udział w spadku miało wprowadzenie promocji biletowej, przez co zapotrzebowanie na bilety półgodzinne spadło Rzeczywiście, promocja na bilety 15-minutowe w styczniu zeszłego roku nie obowiązywała. Jednak warto przyjrzeć się szczegółom – bo biletów półgodzinnych (ważnych przez 45 minut podczas promocji) sprzedano o niemal 358 tys. sztuk. Ale jednocześnie nie wzrosła liczba sprzedanych biletów 15-minutowych – co więcej, sprzedano ich o ponad 65 tys. mniej niż w styczniu 2013 roku!

Tutaj warto cofnąć się również do stycznia 2012 roku, kiedy to obowiązywała promocja na bilety 15 i 30-minutowe. Co się okazuje? Otóż w styczniu 2012 sprzedano o niemal 267 tys. więcej biletów jednorazowych niż w styczniu 2014 roku. Tego jednak ZTM już nie tłumaczy…

Spadła również liczba sprzedanych biletów długookresowych – 30-dniowych sprzedano dokładnie o 14 tys. 305 mniej niż rok temu. Spadła również sprzedaż biletów na 6, 9 i 12 miesięcy. Jednocześnie jednak sprzedano dużo biletów na 120 i 150 dni, które przed rokiem nie były dostępne (sprzedano odpowiednio 1851 oraz 3638 sztuk tych biletów). To dobra wiadomość, ponieważ pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu bilety istnieje i warto je było wprowadzić.

Spadek sprzedaży biletów oznacza też spadek wpływów – ten zanotowano na poziomie 5,77 proc. w porównaniu ze styczniem 2013 roku. Warto też dodać, że w styczniu 2014 otwarto przejazd przez rondo Kaponiera – teoretycznie więc zniknęło spore utrudnienie w poruszaniu się komunikacją miejską przez centrum miasta.

Wszystko jednak wskazuje na to, że od komunikacji miejskiej odwraca się coraz więcej osób – i nie wiadomo, kiedy ten trend zostanie odwrócony. Co więcej, wartość sprzedanych biletów również spada, zatem może się okazać, że podwyżki cen biletów obrócą się przeciwko miastu. Pytanie tylko, co z taką wiedzą zrobią radni i urzędnicy…