135 lat trasy kolejowej do Piły

10 maja tego roku pociąg „Jubilat” – z marszałkiem Markiem Woźniakiem na pokładzie – dotarł z Poznania do Piły.  Okolicznościowy przejazd związany był z przypadającą w tym roku 135. rocznicą istnienia linii kolejowej ze stolicy Wielkopolski na północ regionu i odbył się w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich.

Nowoczesny Elf – jeden z 22 pociągów kupionych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach realizacji Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – wyruszył ze stacji Poznań Główny o 9:57. Po drodze zatrzymywał się na stacjach w Obornikach, Rogoźnie, Budzyniu i Chodzieży. Na każdej ze stacji miało miejsce wiele atrakcji dla podróżujących pociągiem, jaki i dla mieszkańców – między innymi zwiedzanie pociągu, powitanie króla Przemysła II i kasztelana Jakuba Domaradzica. Był tort, koncerty, a także zwiedzanie starej lokomotywowni w Pile. Powrót do Poznania nastąpił o godz. 18.52.

– Przyjechaliśmy dzisiaj specjalnym pociągiem Elf. Jest to najnowszy nabytek Wielkopolski, obsługiwany przez Koleje Wielkopolskie na regionalnych trasach. Na tej linii to jest jego debiut. Prezentujemy ten pociąg, proszę do niego wsiąść i obejrzeć. To jest przyszłość wielkopolskich kolei – powiedział marszałek Marek Woźniak na stacji w Obornikach. – Mamy nadzieję, że te 22 pociągi to dobry początek. Potem, w miarę naszych możliwości finansowych, będziemy się starali liczbę tego taboru zwiększać. Pociągi Elf kosztowały nas prawie 500 mln złotych, ale cieszą dziś mieszkańców Wielkopolski na tych trasach, na których jeżdżą.

Marszałek podkreślił też, że ten przejazd ma oczywiście związek z historią linii, ale jest też zapowiedzią jej modernizacji. W najbliższych latach dzięki środkom z Unii Europejskiej, linia zostanie zmodernizowana – koszt przedsięwzięcia nie powinien przekroczyć 700 mln złotych, a dzięki niemu przejazd z Poznania do Piły znacznie się skróci, będzie się też odbywał w znacznie wygodniejszych warunkach.
– Chcemy, by więcej Wielkopolan jeździło pociągami, niż samochodami – podsumował marszałek. – To nasza propozycja, nasze plany, które obecnie są w pracowniach przygotowujących studium wykonalności. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014 – 2020 jest w tej chwili w Brukseli. W tym dokumencie jest wpisana modernizacja tej linii, więc to nie jest marzenie. To już jest fakt. Mam nadzieję, że nikt tego nie będzie kwestionował i to się stanie się zadaniem do realizacji tak szybko, jak to jest możliwe.
 
Organizatorami  bezpłatnego, rocznicowego przejazdu było Stowarzyszenie Nadwarciańska Kolej Drezynowa oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.