Gdzie w Poznaniu będzie jak w Wiedniu?

W Poznaniu powstaną kolejne przystanki wiedeńskie – to już (na szczęście) pewne. Nie wiadomo tylko, które powstaną w pierwszej kolejności. W decyzji mają pomóc sami mieszkańcy miasta, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego zaprasza ich do konsultacji.

Konstrukcja przystanków wiedeńskich polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika w celu ułatwienia pasażerom wsiadania i wysiadania z pojazdów oraz poprawy bezpieczeństwa. ZTM przygotował listę pięciu lokalizacji, ale przystanki pojawią się tylko w dwóch z nich – ze względu na różne uwarunkowania techniczne oraz wysokość zarezerwowanych środków finansowych.

Jak głosować? Wystarczy przejść na stronę: https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=176590X9099, a w ankiecie wskazać dwie z pięciu lokalizacji przystanków tramwajowych o następujących nazwach:

– PLAC WIOSNY LUDÓW – na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej;
– ŁĄKOWA – na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej;
– RYNEK WILDECKI – na ulicy Wierzbięcice w kierunku ulicy Matyi;
– RYNEK WILDECKI – na ulicy Wierzbięcice w kierunku Dębca;
– KÓRNICKA – na ulicy Kórnickiej w kierunku centrum centrum (propozycja nowego przystanku w formie „antyzatoki” tzn. przejazd samochodów odbywa się po torowisku)

Głosować można także na portalu Miasta Poznania: http://www.poznan.pl/mim/main/konsultacje-w-sprawie-lokalizacji-przystankow-typu-wiedenskiego,p,15574,28324.html

Swój głos można oddać do dnia 26 września 2014r. (godz. 24.00), wyniki konsultacji zostaną przedstawione po ich zakończeniu.

ZTM przedstawił także przeprowadzoną wraz z Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu analizę techniczno-ruchową pozostałych lokalizacji przystanków, na których wsiadanie do tramwajów odbywa się z poziomu jezdni.

Rejon Jeżyc
– przystanki RYNEK JEŻYCKI zostaną zmodernizowane w ramach przebudowy ulicy Dąbrowskiego (na odcinku od ulicy Roosevelta do ulicy Żeromskiego wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Kraszewskiego) – obecnie trwa przygotowanie procesu projektowego;
– przystanki KRASZEWSKIEGO zostaną zmodernizowane w ramach zagospodarowania terenu po byłej zajezdni tramwajowej przy ulicy Gajowej (projekt uwzględniający lokalizacje przystanków jest przygotowany);

Rejon Wildy
– przystanki: WSPÓLNA, HCP, PAMIĄTKOWA, KOSIŃSKIEGO i RYNEK WILDECKI zostaną zmodernizowane w ramach kompleksowej przebudowy ulicy 28 Czerwca 1956 r. – obecnie trwa przygotowanie procesu projektowego;
– przystanki RÓŻANA – z uwagi na trudną sytuację techniczną tj. zbyt małą odległość od główki szyny do krawężnika, budowa przystanku wiedeńskiego wymagałaby zawężenia chodnika

Rejon Łazarza
– przystanki SIELSKA – z uwagi na obowiązującą organizację ruchu (dwa pasy ruchu na ulicy Głogowskiej w kierunku Górczyna, w tym jeden po torowisku) wykonanie przystanku wiedeńskiego wymagałoby ograniczenia przejazdu dla samochodów do jednego pasa ruchu – przez przystanek;

Rejon Rataj
– przystanki KÓRNICKA – zlokalizowane w rejonie skrzyżowania ulic Kórnicka-Jana Pawła II-Kaliska
Stan obecny: pięć przystanków tramwajowych (dwa od strony os. Lecha, dwa od strony ronda Rataje i jeden od strony ronda Śródka po zjeździe ze skrzyżowania)
Propozycja zmiany:
– cztery przystanki tramwajowe – tylko po zjeździe ze skrzyżowania
– budowa nowego przystanku na ulicy Kórnickiej w formie „antyzatoki”, tzn. przejazd samochodów odbywa się po torowisku (UWAGA! Ta propozycja została ujęta w konsultacjach);
– poprawa bezpieczeństwa pieszych w rejonie przystanków (jeden przystanek dla linii jadących w kierunku centrum na ulicy Kórnickiej, obecnie są dwa tj. jeden od strony os. Lecha i jeden od strony ronda Rataje);
– poprawa przepustowości na skrzyżowaniu (głównie dla tramwajów);
– poprawa bezpieczeństwa pieszych na ulicy Kórnickiej.