Niezwykły tramwaj pojawi się na poznańskich torowiskach

Już w najbliższy weekend (11-12.07.) na linię turystyczną nr 0, wyjedzie nietypowy skład historycznych wagonów tramwajowych złożony z krakowskiego wagonu N, doczepy „sanockiej” ND oraz doczepnego wagonu WD produkcji Carl Weyer. Ten ostatni będzie stanowił wyjątkowo atrakcyjny widok.

Będzie to pierwsza okazja przejazdu na pokładzie odbudowanego wagonu Carl Weyer oraz krakowskiej enki. Obydwa wagony były prezentowane na paradzie, która odbyła się 21 czerwca. Wyjątkowy trójskład, punktualnie o godzinie 11:30 wyruszy z przystanku Plac Wielkopolski, przemierzając następnie trasę linii turystycznej 0. Odjazdy z placu Wielkopolskiego o godz.: 11.30, 13, 14, 15, 16, 17. Jednocześnie przypominamy, że w tę sobotnią noc, również o godzinie 21:00 odbędzie się kurs zerówki.

Bilety do nabycia u konduktorów w cenie 4 zł (bilet normalny), 3 zł (bilet ulgowy) oraz 12 zł (bilet rodzinny).

Historia poszczególnych wagonów:
N 26
Wagon silnikowy typu N, został wyprodukowany w 1954 roku w fabryce Konstal Chorzów, skąd trafił do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach, gdzie pełnił służbę do 1989 roku (numer taborowy 1113). Następnie został przekazany do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie gdzie otrzymał numer 13. W 1992 roku, na zlecenie przewoźnika z Norymbergi tramwaj ten został odrestaurowany i trafił do tego niemieckiego miasta. Na początku sierpnia 2006 roku powrócił z powrotem do Krakowa otrzymując numer taborowy 26. Obecnie jest to jeden z czterech historycznych wagonów typu N i ND, które posiada MPK Kraków. Dzięki przychylności prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie,  możliwe było wypożyczenie wagonu do Poznania i uświetnienie parady komunikacyjnej. Krakowski tramwaj zostanie na poznańskich torowiskach do połowy sierpnia.
ND 436
„Sanocki” wagon ND o numerze taborowym 436 jest jedynym w Polsce wagonem ND produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów doprowadzonym do stanu fabrycznego. Wagony z tej fabryki były również pierwszymi wagonami generacji N, które zostały dostarczone do Poznania w 1950 roku. Łącznie dostarczono ich tylko 8 sztuk. Dzięki wpisaniu wagonu do rejestru zabytków ruchomych, możliwe było przywrócenie wszystkich elementów wyposażenia zgodnych z początkiem eksploatacji. Wagon nie posiada między innymi kierunkowskazów i hamulców szynowych, a otwieranie i zamykanie drzwi możliwe jest wyłącznie przy pomocy konduktora. Tak wyremontowany wagon uświetnił obchody 115-lecia tramwajów elektryczny w Poznaniu (2013r.).
WD 305
Historia wagonów produkcji Carl Weyer w Poznaniu sięga roku 1904, kiedy do stolicy Wielkopolski dostarczono osiem pierwszych wagonów silnikowych z fabryki w Düsseldorfie. Następnie w 1905 roku do Poznania dotarło pięć pierwszych wagonów doczepnych – nieco krótszych od silnikowych (7,5 m zamiast 8,7 m) i wyposażonych w inne okna (prostokątne zamiast zakończonych łukowo). Część z wagonów doczepnych (14 z 32 sztuk) zmontowano w Poznaniu – na terenie warsztatów Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy ul. Gajowej. Carl Weyery służyły mieszkańcom miasta przez ponad pół wieku. Ostatnie wagony doczepne zjechały z tras w 1960 roku.

Wagon doczepny o numerze taborowym 305 został wyprodukowany w 1905 roku. Jego odbudowa była możliwa dzięki odnalezieniu na działce w Fabianowie części wagonu, skąd 8 kwietnia 2009 roku została zabrana wspólnymi siłami Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. W 2010 roku wagon został wpisany do ewidencji zabytków ruchomych. W roku 2013 w firmie Modertrans Poznań rozpoczęła się budowa repliki pojazdu na podstawia oryginału wydobytego z działki. Premiera wagonu miała miejsce 5 maja podczas obchodów 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu, a po raz pierwszy wagon zaprezentowany został dla pasażerów 21 czerwca podczas parady komunikacyjnej.