Pociągiem z Piły do Poznania 40 minut krócej

Aż o 40 minut krótsza podróż z Piły do Poznania, nowoczesne i komfortowe przystanki na całej trasie oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe – tak w skrócie można opisać wartą pół miliarda złotych inwestycję, którą ze środków unijnych sfinansuje Wielkopolski Urząd Marszałkowski. Prace przeprowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Inwestycja jest jednym z czterech projektów, jakich dotyczy list intencyjny, podpisany w piątek 9 października przez przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego i PLK. Dokument zakłada realizację czterech regionalnych projektów kolejowych, w tym właśnie modernizację linii kolejowej nr 354: Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna. Szacowany koszt tej inwestycji to 500 mln zł, jej wykonanie natomiast zaplanowano na lata 2016-2019.

– Modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu spółki PKP Polskich Linii Kolejowych. – Dzięki dobrej współpracy zarządcy infrastruktury z samorządem zapewnimy pasażerom sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji. W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły.

Za sprawą modernizacji linii kolejowej pociągi pojadą szybciej, nawet 120 km/h, podróż z Piły do Poznania skróci się zaś aż o 40 minut. Biorąc pod uwagę, że dziś przejazd pociągiem na tej trasie zajmuje 2 godziny, to będzie to duże udogodnienie dla podróżnych. Do tego trzeba jeszcze dodać inne aspekty inwestycji, takie jak odnowienie 76 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zainstalowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, co zwiększy dodatkowo poziom bezpieczeństwa. W Poznaniu i Pile powstaną lokalne centra sterowania ruchem kolejowym, zapewniające sprawny nadzór nad linią, a ponadto na trasie zmodernizowanych zostanie 105 obiektów inżynieryjnych.

Plany zakładają także budowę czterech nowych przystanków osobowych – Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Pozostałe zostaną odnowione. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji dłuższe i szersze perony, to z kolei zapewni im większy komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, nowoczesne oznakowanie i oświetlenie oraz czytelny system informacji pasażerskiej.

Pozostałe projekty, jakich dotyczy podpisany 9 października list, to rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – granica województwa, rewitalizacja linii nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn oraz budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281: Oleśnica – Chojnice.
Województwo wielkopolskie jest obecnie beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym konkursie w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility), który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld zł. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld zł.