Pieszy nie zawsze ma rację. Policja apeluje o rozwagę!

Kierowca i pasażerowie w samochodzie są chronieni przez karoserię, kontrolowane strefy zgniotu oraz przez szereg urządzeń zwiększających bezpieczeństwo kierującego oraz pasażerów w razie wypadku: pasy bezpieczeństwa, kurtyny boczne, poduszki powietrzne, aktywne zagłówki. Pieszego nie chroni nic.

Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans. Większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa. Pieszy i rowerzysta uderzony przez samochód jadący z prędkością tylko 50 km/h ginie na miejscu wypadku lub umiera wkrótce potem, wskutek odniesionych obrażeń ciała.

Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie wydawałoby się że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych. Nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem, czy wejście na jezdnię przy czerwonym świetle dla pieszych to podstawowe przyczyny powstawania wypadków drogowych powodowanych przez pieszych:

31 sierpnia 2014 roku wszedł w życie prawny obowiązek używania elementów odblaskowych przez wszystkich pieszych poruszających się poza obszarem zabudowanym, po zmierzchu, idąc po jezdni lub po poboczu. Elementy odblaskowe powinny być widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.

Dlaczego elementy odblaskowe są tak ważne? Postać człowieka idącego drogą, ubranego dodatkowo w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego raptem z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych. Pojazd jadący około 90 km/h tylko w ciągu 1 sekundy przejeżdża dystans 25 metrów – więc kierujący nie zdąży nawet zareagować – zmienić kierunek jazdy lub hamować.

Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie pieszego i właściwe zareagowanie.

Używajmy elementów odblaskowych prawidłowo. Skoro mają być widoczne przede wszystkim dla kierujących jadących z przeciwka, a pieszy ma obowiązek poruszania się lewym poboczem lub lewą stroną jezdni. Aby światło lub element odblaskowy był widoczny dla nadjeżdżających kierowców najlepiej zamontować go nisko od strony jezdni, czyli przy prawym kolanie. Wówczas będzie spełniał swoje zadanie w 100 procentach.