Trzy warianty dla ronda Rataje

Na przełomie września i października przedstawiciele Urzędu Miasta  Poznania przedstawią opinii publicznej szkice nowych rozwiązań komunikacyjnych dla trzech wariantów inwestycyjnych w rejonie ronda Rataje. Miasto chce ubiegać się o unijne dofinansowanie projektu polegającego na korekcie funkcjonowania układu komunikacyjnego w tym rejonie.

– Podjęliśmy działania, których celem jest z jednej strony przygotowanie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej, z drugiej zaś przedstawienie mieszkańcom rozwiązań, jakie – przy uwzględnieniu możliwości finansowych miasta – winny znaleźć w tej przestrzeni zastosowanie. Tym samym umożliwimy poznaniakom zapoznanie się z nimi i rzeczową dyskusję o ich docelowym kształcie. Rozwiązanie, które przyjęte zostanie do realizacji, będzie miało swoje odzwierciedlenie we wniosku dotacyjnym – wyjaśnia wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski.

Siły na zamiary

Przedstawiciele miasta już wiosną ubiegłego roku informowali, że na realizację dwupoziomowego wariantu przebudowy ronda, który przed laty został wybrany w głosowaniu mieszkańców, po prostu nie ma pieniędzy. Koszt tej przebudowy szacowano na ok. 170 mln zł. Trzeba było szukać tańszych rozwiązań, bo remont ronda, przez które codziennie przejeżdża ponad 1100 tramwajów, ponad 1000 autobusów i niemal 100 tys. samochodów, z dnia na dzień jest coraz bardziej pilny.

W marcu tego roku poznańskim radnym z Komisji Gospodarki Komunalnej została przedstawiona koncepcja poszerzonego remontu Ronda Rataje, która wywołała ożywioną dyskusję.

Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni UMP, podkreślał wówczas, że to jeszcze nie jest projekt, a jedynie rozpoczęcie dyskusji na ten temat. Poszerzony remont miałby na celu poprawienie warunków dla transportu publicznego przy zapewnieniu, że nie pogorszą się warunki jazdy kierowców. Dodatkowo stworzyłby możliwość starania się przez miasto o dofinansowanie unijne. Wiceprezydent Wudarski wyraził wówczas opinię, że być może nie jest to najlepsze, ale na pewno realne rozwiązanie, które da się zrealizować w ciągu dwóch lat.

Faza projektów i konsultacji

Nad koncepcją zmian zaczął pracować Wydział Transportu i Zieleni UMP, we współpracy z ZTM i ZDM. Ostatecznie – korzystając z możliwości, jakie dają miastu zapisy umowy partycypacyjnej zawartej z Centrum Posnania Sp. z o.o. – zdecydowano powierzyć prace koncepcyjno-projektowe nad poprawą funkcjonowania ronda firmie Tebodin Poland Sp. z o.o.

– Przygotowano trzy warianty rozwiązań komunikacyjnych. Dwa z nich bazują na pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego. Jeden czerpie z wcześniejszych propozycji przebudowy Ronda Rataje, z 2012 roku. Cechą wspólną wszystkich jest ich ukierunkowanie na usprawnienia w publicznym transporcie zbiorowym. Wyraźną zmianą jakościową będzie tu faktyczna integracja komunikacji tramwajowej z autobusową, realizowana poprzez przystanki TA. Wszystko ma odbyć się bez strat dla przepustowości ronda i płynności ruchu samochodowego – tłumaczy wiceprezydent Maciej Wudarski.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem z końcem sierpnia powinien zakończyć się etap wewnętrznego konsultowania szczegółów rozwiązań koncepcyjnych. W konsultacjach uczestniczą m.in. Wydział Transportu i Zieleni (w tym Miejski Inżynier Ruchu), Zarząd Transportu Miejskiego oraz Zarząd Dróg Miejskich. Przygotowany materiał będzie podstawą do modelowaniu ruchu. Rezultaty modelowania dla każdego z rozpatrywanych wariantów powinny być znane na przełomie września i października. W tym samym czasie warianty rozwiązań, wraz z wynikami modelowania ruchu, zostaną przedstawione opinii publicznej.

– Pion transportowy Urzędu Miasta Poznania przedstawi swoją rekomendację dla proponowanych rozwiązań i wskaże preferowany wariant – wyjaśnia Maciej Wudarski.