Jak wyjaśnia Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Paweł Łukaszewski, w ubiegłym roku przeprowadzono dla Poznania 72 postępowania w sprawie sprawdzenia legalności 112 nośników reklamowych.
W toku działań, doprowadzono do rozbiórki 34 z nich – 16 wolnostojących i 18 urzadzeń i tablic umieszczonych na obiektach budowlanych. Oprócz tego, wydano również 14 decyzji nakazujących rozbiórkę, jednak w tych przypadkach inwestorzy wnieśli odwołania.
Jedynie sześć spośród 112 kontrolowanych było legalnych, a cztery zostały zalegalizowane w toku prowadzonego postępowania administracyjnego. Nadal prowadzonych jest 38 postanowień, z których większość wszczęto jeszcze w 2017 roku.
Choć nośniki reklamowe mają różne formy, to zdecydowana większość z nich podlega przepisom ustawy prawo budowalne, a gdy umieszczane są na obiektach wpisanych do rejestru zabytków lub obszarze, który jest objęty ochroną konserwatorską, wymagana jest dodatkowo zgoda konserwatora.
Dużym ułatwieniem w kontrolowaniu rozprzestrzeniania się reklam w przestrzeni publicznej będzie wprowadzenie w życie zapisów uchwały krajobrazowej, co ma nastąpić jeszcze w tym roku.