Prawie 8 złotych za parkowanie w centrum Poznania! Podwyżki i zmiany w Strefie Płatnego Parkowania
Od października Wilda i Łazarz będą objęte Strefą Płatnego Parkowania. To jednak najłagodniejsza z planowanych zmian w parkowaniu w Poznaniu. Znikną podstrefy, które zastąpią Strefa Płatnego Parkowania i Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Co szczególnie ważne, kierowców czekają bardzo wysokie podwyżki sięgające nawet prawie 8 złotych za godzinę.
Zmiany zostały przedstawione podczas konferencji prasowej w ZDM. Mają wejść w życie od 1 kwietnia 2020 roku – o ile zostaną przyjęte przez radnych.
Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania będzie obowiązywać na obszarze ograniczonym Wartą, ul. Królowej Jadwigi, ul. Matyi, torami kolejowymi wraz z ul. Dworcową do mostu kolejowego na Warcie. W tych rejonach obecnie za pierwszą godzinę parkowania płaci się 3 złote, za kolejną 3,60zł, a za trzecią 4,30zł. Każda kolejna kosztuje znów 3 złote. Po zmianach kierowcy będą musieli zapłacić aż 7 złotych za pierwszą godzinę, 7,40zł za drugą i 7,90zł za trzecią. Każda kolejna to koszt 7 złotych. To ponad 200% podwyżki w stosunku do dotychczasowych cen.
Na pozostałych rejonach, które będą wchodzić w Strefę Płatnego Parkowania pierwsza godzina będzie wiązać się z opłata w wysokości 3,50zł, kolejna 4,20zł, a trzecia 4,90. Każda kolejna to koszt 3,50zł. To podwyżki w wysokości 1,50 złotych za pierwszą godzinę w dotychczasowej strefie zielonej oraz 70 groszy w dotychczasowej strefie żółtej.
To nie koniec podwyżek. Droższe parkowanie czeka również posiadaczy kart abonamentowych. Ci, którzy obecnie płacą 24 złote, zgodnie z planowanymi zmianami będą musieli płacić 60 złotych za dzień w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Podwyżki nie ominą również mieszkańców zarówno Śródmiejskiej jak i pozostałej Strefy Płatnego Parkowania. Zamiast 10 złotych za miesiąc mają płacić 30 złotych za pierwszy pojazd.
Zmiany obejmą również możliwość użyczeń miejsc w abonamencie, które zostaną ograniczone jedynie do formy instytucjonalnej, czyli opartej np. na umowie o kredytach, leasingach lub odnoszących się do samochodów służbowych. Jak wyjaśnia Miasto, to efekt nadużyć przez osoby prywatne, które wykorzystywały zameldowanie na terenie objętym SPP do pozyskiwania tanich kart abonamentowych na osoby trzecie.
Miasto ma nadzieję, że podwyżki nie tylko pozwolą na uzyskanie większych przychodów do budżetu, ale także zachęcą kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej i innych form poruszania się po Poznaniu, co pozwoli na zmniejszenie liczby samochodów, a tym samym wytwarzanych spalin szczególnie w centrum. Zwiększyć ma się także rotacja samochodów, a tym samym dostępność miejsc parkingowych.
Strefa Płatnego Parkowania ma obowiązywać od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-18:00, natomiast w Śródmiejskiej Strefie opłaty będą pobierane 2 godziny dłużej – do 20:00 oraz w soboty, od 8:00 do 18:00.
Zmiany wejdą w życie od 1 kwietnia 2020 roku, jeśli zostaną przyjęte przez miejskich radnych. Odrzucenie projektu wydaje się być jednak mało prawdopodobne. Inny termin wyznaczono dla strefy na Jeżycach, gdzie zmiany miałyby zacząć obowiązywać dopiero od 1 czerwca. Ma to związek ze zmianą granicy stref. Śródmiejska Strefa Parkowania to obszar dotychczasowej strefy czerwonej, ale wraz z Jeżycami do ul. Polnej. Wilda i Łazarz mają zostać włączone do SPP od października 2020 roku.