Powstaną dwa nowe mosty pieszo-rowerowe. Ułatwią komunikację nad Wartą i Cybiną

Piesi oraz rowerzyści będą mogli bardziej komfortowo przemieszczać się pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem. Ogłoszono przetarg, który ma wyłonić wykonawcę prac, polegających na budowie mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną.

Przeprawa składać się będzie z dwóch mostów dla pieszych i rowerzystów nad Wartą oraz Cybiną – na wysokości ul. Berdychowo, następnie poprzez cypel w południowej części Ostrowa Tumskiego (Zagórze) do Chwaliszewa (rejon tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty). Dzięki nim łatwiej będzie można przemieścić się z okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty do południowego rejonu Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżnej częścią miasta, w tym Starego Rynku.

– To inwestycja ważna z kilku powodów. Kluczowy jest aspekt komunikacyjny. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla korzystających z niego turystów – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Mosty mają również za zadanie aktywizację terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostaną one wykonane na podstawie dokumentacji przygotowanej przez konsorcjum w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. Koncepcja tego zespołu okazała się najlepsza w organizowanym przez miasto konkursie.

– Za nami konkurs architektoniczny oraz część prac koncepcyjnych i projektowych, inwestycja ma już pozwolenie na budowę. Do zadań wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy będzie należało przygotowanie pozostałej dokumentacji wykonawczej, a następnie zrealizowanie prac budowlanych. To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, by całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Przeprawa składać się będzie z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą będzie liczyła 165 metrów długości, natomiast druga, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym.

Powstaną również chodniki, pochylnie i schodów. Zmieni się też istniejący odcinek Wartostrady tak, by całość była spójna komunikacyjnie. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej.

Uwzględniono rozwiązania, które pomogą osobom z niepełnosprawnością oraz starszym – m.in. na schodach i pochylni przewidziano balustrady i poręcze. W rejonie Berdychowa zaprojektowano pochylnię łączącą dolną Wartostradę z ciągiem pieszo-rowerowym prowadzonym wzdłuż ul. prof. Jacka Rychlewskiego.

Atrakcja nad Wartą i Cybiną zyska oświetlenie, a także monitoring miejski. Powstanie również infrastruktura techniczna, w tym sieć teletechniczna i kanalizacja deszczowa. Pojawi się mała architektura, taka jak ławki czy kosze na śmieci, a także urządzenie zliczające przejeżdżających rowerzystów.

Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2023-2024. Dofinansowana jest ona ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego.