Co z budową trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka? Miasto nie zamierza rezygnować z inwestycji

Miasto nie chce rezygnować z budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka i choć nie udało się rozstrzygnąć przetargu, ma zamiar wprowadzić działania mające na celu dążenie do realizacji inwestycji.

 

Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie unieważniła przetarg na budowę trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. Jak się okazało, najtańsza ze złożonych ofert była o niemal 30 mln złotych droższa niż zakładano w budżecie na ten cel. Miasto nie zdecydowało się na dołożenie brakującej kwoty, co umożliwiłoby rozstrzygnięcie przetargu.

Jak zaznaczają urzędnicy, rosnąca inflacja, a także odpływ pracowników z powodu wojny na terytorium Ukrainy sprawiły, że pojawiły się nie tylko wzrosty cen towarów i usług, ale także problemy z dostawami.

Dodatkowo sprawę utrudniło również wydłużenie czasu wydania decyzji środowiskowej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (GDOŚ) dopiero w listopadzie ubiegłego roku, czyli po ok. 3 latach od złożenia przez Miasto wniosku. Miało to wpływ na przesunięcie procedury przetargowej, przez co nawet po dopłacie brakującej kwoty z budżetu miasta, nie byłoby gwarancji na ukończenie inwestycji w terminie, czyli w 2023 roku.

Urząd Miasta podkreśla, że budowa trasy jest istotna dla komunikacji zbiorowej na linii północ-południe. Ma się przyczynić do odciążenia węzła na Rondzie Kaponiera i Moście Teatralnym oraz skrócić drogę z Wildy i Dębca do centrum miasta,

Miasto nie jest w stanie samodzielnie sfinansować inwestycji, jednak z uwagi na brak możliwości utrzymania terminu realizacji inwestycji, musi znaleźć sposób na utrzymanie dofinansowania unijnego.

Urzędnicy rozpoczęli rozmowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej w celu przeniesienia przyznanych środków na inne inwestycje, a budowę trasy na ul. Ratajczaka objąć dotacją w ramach kolejnej perspektywy unijnej.

Inwestycja ma być podzielona na kilka faz, dzięki czemu możliwe będzie optymalne zaplanowanie całego procesu.

W pierwszej kolejności mają zostać wykonane skrzyżowania ul. św. Marcin z ul. Ratajczaka oraz św. Marcin z ul. Gwarną wraz z pełną infrastrukturą tramwajową podczas trwania prac przy al. Niepodległości, dzięki czemu uniknie się ponownego zamykania trasy na ul. św. Marcin.

Trasa tramwajowa w ciągu ul. Ratajczaka jest drugim etapem Programu Centrum. Inwestycja obejmuje również przebudowę ulicy i infrastruktury technicznej podziemnej i naziemnej.