Świadomość zasad, jakimi kieruje się edukacja domowa, systematycznie wzrasta. Jednak nadal wymagają one rzetelnego tłumaczenia i popularyzowania, aby uśmierzyć rozmaite obawy oraz obalić krążące na jej temat stereotypy. Wśród zagadnień, które najczęściej frapują rodziców i opiekunów, pojawia się sposób weryfikacji zdobytej wiedzy, a także kwestia umiejętności radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym na dalszych szczeblach edukacyjnej przygody.
Doroczne egzaminy
Model edukacji domowej nie tylko przewiduje, ale również skrzętnie korzysta z form egzaminacyjnych. Zakłada bowiem konieczność zdawania rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z wszystkich przedmiotów obowiązujących w danym roku szkolnym. Dzięki temu uczeń nie tylko nabywa umiejętności związane z opanowywaniem dużych partii materiału, ale również regularnie konfrontuje się ze stresem egzaminacyjnym. Zebrane doświadczenie okazuje się niezwykle pomocne, ponieważ w znaczny sposób minimalizuje stres odczuwany przez młodzież zarówno w czasie testów ósmoklasisty, jak i matury.
Przygotowani na przyszłość
Większy spokój i pewność wynikają z umiejętności rozwiązywania testów, którą nabywają uczniowie w niepublicznych szkołach „Scandynavia”. Nasze egzaminy klasyfikacyjne przebiegają według standardów egzaminów zewnętrznych i przeprowadzane są przez doświadczonych nauczycieli. Młodzi ludzie od samego początku stykają się z koniecznością rozwiązywania testów, dochodząc w tej sztuce do perfekcji. Dzięki temu forma i zakres egzaminów zewnętrznych ani nie zaskakuje, ani nie stanowi żadnej przeszkody. Tym bardziej, że w ramach edukacji domowej uczniowie zobowiązani są m.in. do opanowania podstawy programowej.
Na naukę warto patrzeć jak na maraton. Trzeba wykonać naprawdę dużą pracę, aby móc cieszyć się dobrymi wynikami w przyszłości. Podobnie jest w przypadku edukacji domowej. Duże nakłady pracy na samym początku procesu nauczania mogą wydawać się obciążające. Jednak dają znakomite rezultaty w sferze egzaminacyjnej i trwale kształtują osobowość oraz charakter młodego człowieka. Taki system zdobywania wiedzy uczy bowiem samodzielności, odpowiedzialności, organizacji pracy oraz zarządzania czasem, o których to cechach pisaliśmy we wpisie: Cechy charakteru predysponujące do edukacji domowej (Czytaj artykuł =>) . Dzięki temu dziecko bardzo wcześnie nabywa umiejętność czerpania korzyści z procesu edukacji w zgodzie z własnym rytmem i predyspozycjami, czego na ogół doświadcza dopiero w trakcie studiów, jeśli wcześniej odbierało edukację w trybie szkoły stacjonarnej. Innymi słowy, w szkołach „Scandynavia” od samego początku kształtujemy młodych ludzi gotowych na przyszłość, dzięki czemu zdecydowanie lepiej radzą sobie oni w dorosłym życiu.
Powyżej średniej i bez doraźnych korzyści
Nasza dotychczasowa praktyka w zakresie kształcenia w systemie edukacji domowej, zdobyta w szkołach „Otwarte Drzwi” wskazuje, że poziom zdawalności egzaminów zewnętrznych w naszych placówkach wykracza poza średnią krajową. Uczniowie są do nich znakomicie przygotowani, zdobywane oceny odzwierciedlają poziom posiadanej wiedzy i umiejętności, a nasi absolwenci dostają się na wybrane kierunki w pierwszym naborze, zarówno na uczelniach krajowych, jak i zagranicznych.
Niepubliczne szkoły „Scandynavia” oferują świetne perspektywy. Jednocześnie wymagają od ucznia zaangażowania, samodzielności i pracowitości przez cały okres nauki. Dlatego też wbrew pojawiającym się oczekiwaniom czy płonnym nadziejom, nasze placówki nie są przeznaczone dla osób, które szukają ratunku w przypadku zagrożenia brakiem promocji do kolejnej klasy w swojej dotychczasowej szkole. Wynika to nie tylko z wysokiego poziomu nauczania, ale również z procesu rekrutacji.
Choć w niepublicznych szkołach „Scandynavia” trwa ona cały rok, to w przypadku klasy ósmej zamykana jest do końca marca danego roku szkolnego, a dla klasy maturalnej w liceum do końca grudnia danego roku szkolnego. Nie ma więc mowy o zmianie „barw szkolnych” w ostatniej chwili, pozwalającej doraźnie uniknąć konsekwencji edukacyjnego fiaska.
Traktujemy misję nauczania poważnie i ważna jest dla nas droga prowadząca do celu, a nie tylko sam cel. Nasz system edukacji nastawiony jest na pełen rozwój predyspozycji i zainteresowań młodego człowieka, dzięki czemu zdobyta wiedza i umiejętności pozwalają mu znakomicie radzić sobie zarówno podczas egzaminów zewnętrznych, jak i na kolejnych szczeblach nauki. Jednocześnie czynią go świadomym, szczęśliwym i gotowym na życiowe wyzwania.