Czym jest “kowbojka” na trasie kolejki wąskotorowej i jak się nią przejechać w Poznaniu?

Borsig Bn2t z 1925 roku to najstarszy czynny parowóz w Polsce. „Ryjek”, czyli MBxc1-41 z 1932 roku to najstarszy w Polsce, sprawny wagon z napędem spalinowym. Oba pojazdy, a także „kowbojkę”, czyli wagon Bxhi 00300014 254-1 wyprodukowany prawdopodobnie w 1912 roku, w najbliższy weekend będzie można zobaczyć na Maltance.

 

Wycieczka do Nowego Zoo albo na Termy Maltańskie? Z okolicy ronda Śródka można tam dotrzeć omijając korki – kolejką wąskotorową. Dodatkowo w  weekend kursy na Maltance będą realizowane przez dwa wyjątkowe pojazdy: parowóz Borsig Bn2t i wagon motorowy MBxc1-41 zwany „ryjkiem”. Planowane jest również skierowanie na trasę (z „ryjkiem”) wagonu nazywanego przez hobbystów „kowbojką”.
 
Wagon Bxhi 00300014 254-1, czyli „kowbojka”, został wyprodukowany prawdopodobnie w 1912 roku i początkowo służył jako wagon bagażowy. W toku eksploatacji został przebudowany na klasyczny wóz pasażerski z ustawionymi wzdłuż ścian bocznych ławkami i przedłużonymi pomostami wejściowymi. Przez wiele lat wagon ten pełnił służbę w Białośliwiu. Wraz z pozostałymi pojazdami z kolekcji Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych znalazł się na stanie MPK Poznań i obecnie jest najstarszym czynnym wagonem pasażerskim na Kolei Parkowej Maltanka.
 
W weekendy kursy na Maltance odbywają się co 30 minut w godzinach od 10.00 do 19.00: o pełnych godzinach ze stacji Maltanka będzie wyruszał parowóz, a 30 minut później „ryjek”.