Kiedy ruch wahadłowy na PST?

Trwają prace związane z modernizacją Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki przebudowie tramwaje znowu będą mogły poruszać się z prędkością nawet 70 km/h. Częściowe przywrócenie ruchu tramwajowego planowane jest na początku 2023 roku.

 

Na odcinku pomiędzy Słowiańską a Szymanowskiego dobiega końca demontaż zużytego torowiska i podkładów. Wykonawca prac realizuje kompleksową modernizację nawierzchni torowej wraz z wymianą krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/ Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego.

Dodatkowo od początku sierpnia trwają prace na odcinku od Roosevelta do przystanku Słowiańska i mają trwać najpóźniej do stycznia. Po zakończeniu remontu tramwaje będą mogły dojeżdżać wahadłowo do przystanku Słowiańska. Dzięki temu usprawniona zostanie komunikacja w okolicy oraz poprawi się komfort przejazdu dla części pasażerów, którzy nie będą musieli korzystać już z przesiadek na komunikację zastępczą.

„Po 25 latach intensywnej eksploatacji kompleksowy remont trasy PST był konieczny przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Zdecydowaliśmy się, by rozpocząć go dopiero po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na Naramowice, aby mieszkańcy północy Poznania mieli alternatywną trasę dojazdu do centrum” – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Po przebudowie tramwaj na niektórych odcinkach będzie się poruszał z prędkością 70 km/h, podróż stanie się nie tylko szybsza, ale i wygodniejsza. Dzięki zastosowaniu odpowiednich szyn i podkładów, tramwaje będą jeździły płynniej i ciszej.

„W ramach naszych prac przewidziano demontaż starego torowiska, co już się powoli kończy. W dalszej kolejności wybierzemy podsypkę tłuczniową, która zostanie oczyszczona, dogęszczona i ułożona na nowo. Następnie położymy podkłady betonowe ze specjalną zelówką, która pozwoli wyciszyć torowisko. Potem zamontujemy szyny. Warto podkreślić, że dzięki pospawaniu toru nie będzie tutaj styków klasycznych, co sprawi, że podróż tramwajem będzie bardziej komfortowa” – tłumaczy Paweł Gajdzica, kierownik budowy z Grupy NDI.

Wykonawca podzielił prace na dwa etapy. Pierwszy dotyczy oddania do użytku przystanku Słowiańska i zakończy się w tym roku. Z kolei drugi związany jest z modernizacją torowiska i platform peronowych do przystanku Szymanowskiego.

Miasto Poznań otrzymało dofinansowanie na realizację inwestycji w wysokości 25,5 mln złotych ze środków budżetu państwa.