Remont PST – jakie prace wykonano do tej pory?

Prace związane z remontem trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) na pierwszym z objętych inwestycją odcinku trwają już ponad trzy tygodnie. Wczoraj przekazano także teren pod działania na drugim fragmencie. Jak wygląda obecnie plac budowy i co do tej wykonano?

 

Remont trasy PST był planowany od dłuższego czasu. Przez lata nie była ona gruntownie remontowana – prowadzono jedynie doraźne prace naprawcze. W tym roku przeprowadzona zostanie kompleksowa modernizacja na całej trasie.

Pierwszy odcinek, czyli między ul. Roosevelta a przystankiem „Słowiańska” to inwestycja MPK Poznań. Tu prace rozpoczęły się wraz z początkiem miesiąca. W tym czasie wykonawca zdemontował tor prowadzący w kierunku os. Sobieskiego. Usunięto nie tylko szyny, ale także podkłady i podsypkę tłuczniową, która zostanie oczyszczona, a następnie wykorzystana na nowym torowisku. Trwa także czyszczenie i przygotowywanie koryta balastowego do nałożenia izolacji.

Jednocześnie przygotowywane są elementy podtorza.

Z kolei drugi tor, czyli prowadzący w kierunku centrum miasta wykorzystywany jest obecnie do kwestii transportu i logistyki. Poruszają się po nim maszyny potrzebne do rozbiórki i budowy.

W ramach inwestycji na łukach pojawią się nowe podkłady z tworzywa sztucznego, które zastąpią te drewniane, natomiast na prostych odcinkach użyte będą podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Ma to zmniejszyć drgania, a tym samym przyczynić się także do dłuższej „żywotności” torowiska.

Koryta balastowe na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską zostaną wyłożone matami wibroizolacyjnymi, co będzie skutkowało lepszym zabezpieczeniem obiektów.

Prace na odcinku od ul. Roosevelta do przystanku „Słowiańska” mają potrwać pół roku.

Z kolei we wtorek, 23 sierpnia, przekazano wykonawcy plac budowy na odcinku od przystanku „Słowiańska” do przystanku „Szymanowskiego”, gdzie inwestycję prowadzi Zarząd Transportu Miejskiego. Na początku prowadzone będą roboty rozbiórkowe, jednak w tym przypadku będą realizowane jednocześnie na obu torach, zaczynając od rejonu przystanku „Słowiańska” Pozwoli to na wcześniejsze częściowe uruchomienie trasy.

Na całym odcinku wymienione będzie torowisko, w tym szyny i podkłady. Wyremontowane będą również przystanki, co poprawi komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Prace na fragmencie między przystankami „Słowiańska” i „Szymanowskiego” potrwają 10 miesięcy.

Po modernizacji możliwe będzie poruszanie się tramwajów z prędkością odcinkową nawet do 70 km/h. Przejazd będzie bardziej komfortowy, bezpieczniejszy i cichy, co zadowoli zarówno pasażerów jak i okolicznych mieszkańców.