Efekty zmian widać również zza kierownicy – po polskich drogach jeździ się dziś wyraźnie wolniej. Czy jednak zmiany dostrzegają też tzw. niechronieni uczestnicy ruchu, a więc rowerzyści i przede wszystkim piesi, którym w 2021 roku przyznano pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych?
Jak pokazują badania, poprawy nie zauważyło niemal dwie trzecie respondentów, bo tylu wybrało odpowiedź “nic się nie zmieniło” lub “trudno powiedzieć”.
Wyższe mandaty, nowe przepisy. Czy zmiany wprowadzone w 2022 poprawiły bezpieczeństwo pieszych?
Idące w tysiące złotych mandaty i zaostrzony taryfikator punktów karnych wraz z wysokimi cenami paliw dość skutecznie okiełznały temperament kierowców. Znajduje to potwierdzenie w policyjnych statystykach, które odnotowały w 2022 roku mniej wypadków i ofiar śmiertelnych na drogach.