Dwoje mieszkańców poznańskiego Grunwaldu straciło oszczędności. Seniorzy myśleli, że pomagają policji

Policjanci z poznańskiej Komendy apelują do mieszkańców, aby byli bardzo ostrożni w kontaktach z obcymi, a oszustom podającym się za policjanta nie przekazywali żadnych pieniędzy. Nieuczciwe osoby bazują na dobroczynności i chęci pomocy drugiemu człowiekowi. Działając bezwzględnie zabierają osobom starszym wszystkie oszczędności życia. Tylko w tym tygodniu na poznańskim Grunwaldzie doszło do dwóch takich przypadków.

 

Przestępcy nie próżnują i wciąż szukają łatwego zarobku. Tylko w tym tygodniu dwoje mieszkańców poznańskiego Grunwaldu straciło łącznie blisko 40 tys. złotych. W obu przypadkach model działania sprawców był podobny.

W pierwszym przypadku starszy mężczyzna, został nakłoniony do wypłaty około 30 tys. złotych z posiadanego konta, a następnie przekazał je osobie podającej się za policjanta prowadzącego postępowanie. Został zmanipulowany w taki sposób, że cały czas był przekonany o braniu udziału w policyjnej akcji. Podobnie było z 85-letnią kobietą, która oszczędności życia spakowała w plastikową torbę i wyrzuciła ją przez balkon przekazując przestępcom podających się za mundurowych kilka tysięcy złotych.

Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu apelują o ostrożność.

W przypadku, kiedy już podnosimy słuchawkę telefonu, a po drugiej stronie słyszymy głos, który wypytuje nas o szczegóły dotyczące naszego prywatnego życia i posiadania wartościowych rzeczy w tym zgromadzonych pieniędzy, jest to sygnał, że rozmawiamy z potencjalnym oszustem. Nasuwa się pytanie co zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedź jest prosta. Rozłączyć się! – wskazują funkcjonariusze

Należy pamiętać, że oszuści posiadają umiejętności manipulacji i wywierania wpływu emocjonalnego na drugiego człowieka. Dlatego, jeżeli ktokolwiek usłyszy w słuchawce telefonu osobę podającą się za policjanta, hydraulika, pracownika gazowni, czy sprzedawcę oferującego odkażanie mieszkań z powodu Covid 19, nie należy ulegać emocjom. Zawsze można się rozłączyć po to, aby zweryfikować nawiązany kontakt lub zadzwonić do kogoś bliskiego i poradzić się w tej sytuacji. Ograniczone zaufanie należy mieć również do osób, które pukają do drzwi naszego domu. Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonywane w budynkach mieszkalnych są zgłaszane w administracji lub spółdzielni z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.