Wężykowanie tramwajów na PST: jest szansa na rozwiązanie problemu?

Wężykowanie tramwajów kursujących PST jest tematem wciąż powracającym po remoncie trasy. Mimo upływu miesięcy i wprowadzenia poprawek, zjawisko nadal występuje. W sprawie interweniował Paweł Sowa. Co na to władze miasta i MPK Poznań?

 

Paweł Sowa zwrócił się do prezydenta Poznania z zapytanem w sprawie wężykowania tramwajów na trasie PST. Radny chciał dowiedzieć się m.in. jakich typów pojazdów dotyczy problem. Spytał także, czy – a jeśli tak, to kiedy – tramwaje Moderus Gamma zostaną poddane modyfikacjom technicznym, by móc obsługiwać trasę PST. Wśród pytań znalazło się też to o wyniki dotychczasowych analiz dot. przyczyn wężykowania.

Jak przekazało MPK Poznań, wężykowanie samo w sobie jest zjawiskiem normalnym w pojazdach szynowych. Pozwala na samośrodkowanie zestawów kołowych na torze, dzięki czemu można ograniczyć zużycie obrzeży kół.

Krzysztof Dostatni, prezes spółki wyjaśnił, że problem pojawia się, gdy oscylacje nie są odpowiednio tłumione – wówczas odczuwalny jest spadek komfortu podróżowania i zakłócenia spokojności biegu. Właśnie taka sytuacja ma miejsce w przypadku LF 02/03 AC – Gamma.

Obecnie trwają prace nad rozwiązaniem problemu dotyczącego wężykowania Gammy.

„Modertrans Poznań prowadzi pomiary oraz wprowadza i testuje w wybranych pojazdach kolejne rozwiązania, mające na celu wyeliminowanie problemu.” – przekazał prezes MPK Poznań

Dodał, że jazdy próbne odbywają się w godzinach nocnych, głównie na PST, ale także na innych trasach w celu porównania ustawień.

Samo istnienie problemu zostało oficjalnie zgłoszone producentowi pojazdów w ramach gwarancji, dlatego rola MPK sprowadza się obecnie głównie do udostępniania torowisk i infrastruktury do testów oraz udziału w przejazdach próbnych.

Odnosząc się do wyników dotychczasowych analiz, Krzysztof Dostatni przekazał, że wskazują one na kumulowanie się kilku czynników, z których najistotniejszym są niewłaściwe parametry elementów układu zawieszenia tramwajów, przez co nie ma wystarczającego tłumienia zaburzeń biegu tramwaju podczas jazdy.

Zakończenie badań tramwaju Moderus Gamma planowane jest na drugi kwartał tego roku, by pojazdy te mogły powrócić na trasę PST.