Duży remont na Jeżycach w Poznaniu: Mieszkańcy niezadowoleni z wprowadzonych zmian!

Od soboty, 18 maja, na Jeżycach w Poznaniu rozpoczyna się duży remont, który znacząco zmieni organizację ruchu w tej części miasta. Konieczność naprawy rozjazdów tramwajowych sprawiła, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) wprowadza istotne zmiany w trasach komunikacji miejskiej. Mieszkańcy oraz radni osiedlowi już wyrażają swoje niezadowolenie z wprowadzonych zmian.

“Najlepszy transport publiczny w mieście?”

Internauci z Jeżyc krytycznie komentują decyzje ZTM-u: „Tak ma wyglądać najlepszy transport publiczny w mieście”, „Dzień po wyborach do rady osiedla…”, „Między Teatralką a Żeromskiego zamiast trzech linii tramwajowych jadących w szczycie co 10 minut każda, będzie jedna linia autobusowa z częstotliwością 15 minut i przesiadką na Rynku Jeżyckim. Do tego całkowity brak autobusu na Św. Wawrzyńca. Serio?”

Zmiany w komunikacji miejskiej

ZTM informuje, że od soboty rozpoczną się naprawy rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego i Kraszewskiego, które potrwają około trzech tygodni. Zmiany dotyczą tras tramwajów linii nr 2, 8 i 18, autobusów linii nr 164 i 191, linii nocnych nr 216, 226, 219 i 258 oraz linii turystycznych. Prace są konieczne ze względu na zły stan techniczny rozjazdów, które muszą być naprawione przed sezonem letnim.

Skutki dla mieszkańców

Radni z Rady Osiedla Jeżyce zauważają, że zmiany w komunikacji będą uciążliwe dla mieszkańców. Tramwaje nie będą jeździć ulicą Dąbrowskiego (od mostu Teatralnego do Żeromskiego) ani Kraszewskiego (od Dąbrowskiego do Zwierzynieckiej). Autobus 164 nie będzie zatrzymywać się przy Starym Zoo i przy Kraszewskiego, a z nowych przystanków na ul. Św. Wawrzyńca nie będą odjeżdżały żadne autobusy. Zmieniona trasa linii nr 191 ma na celu stworzenie linii zastępczej „za tramwaj” na ul. Dąbrowskiego (od Żeromskiego do Kościelnej).

Reakcje mieszkańców i radnych

Bartłomiej Trzebiatowski, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zmiany mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu remontu: „Prace musiałyby być prowadzone pod ruchem, co nie byłoby bezpieczne dla pracowników ekip remontowych, kierowców i pasażerów, a przede wszystkim spowodowałoby wydłużenie ich aż o dwa tygodnie.” Dodatkowo, Trzebiatowski podkreśla, że infrastruktura tramwajowa, zwłaszcza na węzłach rozjazdowych, zużywa się szybciej niż na innych odcinkach sieci tramwajowej. „W związku z tym wymiany wymagają niektóre odcinki łukowe szyn oraz krzyżownice, wymieniona zostanie również zwrotnica najazdowa wraz z jej napędem od strony Ogrodów. Powyższe prace są niezbędne, aby ruch tramwajowy w tym miejscu mógł się bezpiecznie odbywać.”

Krytyka decyzji miasta

Radni z Jeżyc przypominają, że miasto zrezygnowało w 2020 roku z objętej dofinansowaniem unijnym przebudowy ulic Dąbrowskiego i Kraszewskiego, przekierowując środki na inne inwestycje. „Prezydent Jacek Jaśkowiak obiecywał przed dwoma laty na spotkaniu z Radą Osiedla i mieszkańcami powrót do tego tematu, a w ostatniej kampanii wyborczej – uczynienie z Dąbrowskiego i Kraszewskiego priorytetów inwestycyjnych. Na razie nie ma jednak nawet terminów konsultacji społecznych w sprawie koncepcji tych ulic, a dawny projekt zupełnie się zdezaktualizował” – piszą radni.

Podsumowanie

Mieszkańcy Jeżyc muszą przygotować się na trzy tygodnie utrudnień w komunikacji miejskiej. Choć remont rozjazdów jest konieczny, sposób wprowadzenia zmian budzi kontrowersje i niezadowolenie wśród mieszkańców oraz radnych osiedlowych. Trudno nie odnieść wrażenia, że planowane rozwiązania są bardziej skomplikowane niż praktyczne, co może utrudnić codzienne życie mieszkańcom Jeżyc.