“Rozejrzyj się i żyj” – MPK Poznań wraz z Policją rozpoczyna nową kampanię dot. bezpieczeństwa

„Rozejrzyj się i żyj” to nowa wspólna kampania MPK Poznań oraz KMP w Poznaniu. Ma na celu szerzenie świadomości wśród pieszych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym podczas wchodzenia na torowisko tramwajowe. Poprzez filmy edukacyjne spółka chce zwrócić uwagę m.in. na kwestie drogi hamowania pojazdów czy też lekkomyślne zachowania pieszych, które mogą skończyć się tragicznie. Zdecydowano się również na publikację zapisów wideo z niektórych niebezpiecznych sytuacji i wypadków.

 

Wraz z początkiem czerwca w życie weszły nowe przepisy ruchu drogowego mówiące o pierwszeństwie pieszych przed pojazdami podczas wchodzenia na przejście dla pieszych. Co istotne, zapis ten nie dotyczy tramwajów – tu nadal to pojazd komunikacji zbiorowej ma pierwszeństwo. Nie wszyscy piesi zdają się jednak o tym pamiętać.

Niemal codziennie na poznańskich ulicach dochodzi do niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych i tramwajów. W zdecydowanej większości doprowadzają do nich sami piesi, którzy wbiegają lub wchodzą na torowisko przed nadjeżdżający tramwaj zakładając, że „zdążą” przejść na drugą stronę ulicy lub też w wyniku roztargnienia – bez upewnienia się, że wejście na torowisko jest bezpieczne. Wpatrzeni w ekrany telefonów komórkowych, z słuchawkami w uszach często nie widzą i nie słyszą nadjeżdżającego pojazdu, a wówczas o tragedię nie trudno.

By przypominać pieszym o bezpiecznym zachowaniu, MPK Poznań wraz z poznańską Policją rozpoczęło kampanię „Rozejrzyj się i żyj”.

Poprzez filmy edukacyjne i ulotki chcą zwrócić uwagę na problem i szerzyć prawidłowe postawy użytkowników dróg. Pojawiają się tam apele o rozejrzenie się przed wejściem na torowisko w celu upewnienia się, że nie nadjeżdża tramwaj.

W filmiku przedstawiono także eksperyment dotyczący drogi hamowania tramwaju. Wskazano, że jest ona o wiele dłuższa niż w przypadku samochodu. Motorniczy czy motornicza nie jest w stanie gwałtownie zatrzymać w miejscu tak ciężkiego pojazdu. Co więcej, w przypadku tramwaju nie ma możliwości wykonania manewru w celu uniknięcia zderzenia.

Jak wyjaśnia MPK Poznań, tramwaj jadący z prędkością 50 km/h przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach. W sytuacji gdy tory są oblodzone lub mokre, droga hamowania wydłuża się jeszcze bardziej.

„Tramwaj to „czołg na szynach”. Nie zatrzyma się w tak krótkim czasie jak samochód, nie ominie pieszego. Motorniczy nie ma możliwości żadnego innego manewru niż tylko użycie dzwonka i w skrajnych przypadkach wdrożenie nagłego hamowania, a podczas gwałtownego hamowania dochodzi często do dramatycznych sytuacji w pojeździe: pasażerowie przewracają się, spadają z siedzeń, uderzają się o poręcze czy urządzenia, doznając nieraz ciężkich urazów” – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań

W jednym z filmów edukacyjnych opublikowano także nagrania z niebezpiecznych sytuacji i wypadków wynikających z nieodpowiedzialnego zachowania pieszych. Część internautów także z innych miast chwali MPK Poznań za taki ruch. Jak wskazują, być może to jedyna droga do tego, by część społeczeństwa zrozumiała problem.

W ramach akcji na poznańskich ulicach pojawi się również tramwaj z hasłem promocyjnym.