Święto Wiosny i Król Edyp: wyjątkowa premiera w Teatrze Wielkim

Dwuczęściowy wieczór do muzyki Igora Strawińskiego jest nie tylko najnowszą premierą przygotowaną przez zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu – jest także początkiem festiwalu “Święto wiosny”.

Festiwal odbywa się w stolicy Wielkopolski od 2006 roku i od tego czasu co roku prezentuje widzom tylko jeden utwór – „Święto wiosny” Igora Strawińskiego. Jednak ponieważ niewiele jest innych dzieł, które tak namieszały w historii muzyki i tańca, co roku twórcy festiwalu prezentują inne, oryginalne, mniej lub bardziej niezwykłe muzycznie i doskonałę tanecznie wersje tego utworu. Bo mało kto z wybitnych choreografów – bez względu na to, w jakiej stylistyce się porusza – oparł się syreniemu wezwaniu tej muzyki i nie przygotował choćby fragmentu autorskiej, tanecznej wizji “Święta wiosny”.

Nie inaczej będzie także w tym roku – i to znacznie dłużej niż zazwyczaj, bo festiwal potrwa aż do 13 listopada tego roku. W ramach festiwalu będziemy mogli zobaczyć 29 maja Święto wiosny – projekt taneczny z udziałem dzieci i… seniorów, 2 czerwca Święto wiosny w choreografii Angelina Preljocaja i wykonaniu Kieleckiego Teatru Tańca, 7 czerwca – w autorskiej interpretacji Małgorzaty Mielech. Festiwal zakończy 13 listopada Speaking concert Marcina Sompolińskiego, który przybliży widzom i słuchaczom proces twórczy towarzyszący pracy kompozytora i zmaganiom wykonawców.

Festiwal rozpocznie się 27 kwietnia Wieczorem Strawińskiego, podczas którego melomani będą mogli zobaczyć spektakle premierowe: “Króla Edypa” w reżyserii i z choreografią Jacka Przybyłowicza oraz “Święto wiosny” w choreografii Paula Juliusa, które ukażą dwa  różne oblicza muzyki Igora Strawińskiego.

Premiera Króla Edypa jest wyjątkowym wydarzeniem, jako że rzadko można je zobaczyć na polskich scenach, jest też dużym wyzwaniem dla wykonawców – w to nie może wątpić nikt, kto choć raz słuchał tej muzyki. Ale nie tylko muzycznie wykonawcy będą musieli się wspiąć na wyżyny swoich umiejętności.
– “Król Edyp” jest także wyzwaniem inscenizacyjnym – mówi Jacek Przybyłowicz. – Jednak z pomocą Aleksandra Machalicy, który w spektaklu pełni funkcję narratora, udało mi się ten problem rozwiązać.

Warto zauważyć, że jedną z dwóch wykonawczyń partii Jokasty jest sama Agnieszka Zwierko, która w tym celu specjalnie przyjeżdża z Berlina, gdzie z tamtejszą operą ma obecnie podpisany kontrakt. Ale chciała zaśpiewać tę partię, bo… otrzymała kiedyś jej nuty od swojej pani profesor z życzeniem, by kiedyś ją wykonała.
– To piękna muzyka i bardzo znacząca obecność na scenie – mówi artystka. – Ważne jest też to, że jestem sercem związana z Poznaniem, bliski jest mi też zespół Teatru Wielkiego i lubię panującą tu serdeczną atmosferę.

Samo “Święto wiosny” też objawi się widzom w nowej odsłonie. Ponieważ 29 maja będziemy obchodzić – jak przypomniała Anna Kochnowicz, rzeczniczka prasowa teqatru Wielkiego w Poznaniu – stulecie premiery “Święta wiosny”, to Festiwal Wiosny i Teatr Wielki wspólnie zamówił nową interpretację tego baletu u znakomitego choreografa Paula Juliusa. Prace tego artysty wyróżnia eklektyczna umiejętność łączenia różnych estetyk tanecznych.

Wyjątkowości temu wydarzeniu dodaje niewątpliwie orkiestrowe wykonanie dzieła Strawińskiego pod kierownictwem Grzegorza Wierusa.
– To nieprawdopodobnie trudna muzyka – przyznaje dyrygent. – Ale po pewnym czasie staje się naturalna, gdzieś zagnieżdża się w sercu i zostaje. Te 35 minut jest tak bogate, że jestem szczęśliwy mogąc zmierzyć się z tym wyzwaniem.

To nie pierwsze “zmierzenie się” dyrygenta z tym utworem, bo dyrygował już wykonaniem “Święta wiosny” w Łodzi, jednak, jak zapewnia, poznańskie wykonanie z pewnością będzie pełniejsze i bardziej autorskie.

Warto dodać, że w dzień premiery, czyli 27 kwietnia, o godz. 17.00 w Sali Drabowicza  Teatru Wielkiego w Poznaniu odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym premiery – profesorem Michałem  Bristigerem, wybitnym muzykologiem, które będzie poświęcone twórczości Igora Strawińskiego. Spotkanie poprowadzi dr Marcin Gmys.

KRÓL EDYP  (Oedipus Rex)
opera w jednym akcie
 
libretto: Jean Cocteau na podstawie tragedii Sofokles
oryginalna łacińska wersja językowa z polskimi nadpisami oraz polską narracją

kierownik muzyczny: Gabriel Chmura
reżyseria i choreografia: Jacek Przybyłowicz
dekoracje: Petra Korink
kostiumy: Paweł Grabarczyk
cienie i negatywy: Dominik Lejman
reżyseria świateł: Marc Heinz
kierownik chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna:  Aleksander Gref, Olena Skrok
asystent reżysera: Krzysztof Szaniecki
asystent choreografa:  Małgorzata Chojnacka

OBSADA
EDYP                Michał Marzec / Jacek Laszczkowski
JOKASTA         Agnieszka Zwierko / Sylwia Złotkowska
KREON            Jerzy Mechliński
TEREZJASZ     Andrzej Ogórkiewicz
PASTERZ         Karol Bochański / Piotr Friebe
POSŁANIEC    Jaromir Trafankowski
NARRATOR     Aleksander Machalica

TANCERZE-NARRATORZY
Rivera Lara Jennifer Jaskel
Maria Kielan-Łopatin
Marika Kucza
Natalia Trafabkowska

Ryunosuke Ichikawa
Taras Szczerban
Dominik Senator
Gento Yoshimoto

ŚWIĘTO WIOSNY (Le Sacre du printemps)
libretto: Igor Strawiński, Nicholas Roerich  

kierownik muzyczny: Grzegorz Wierus
choreografia: Paul Julius                   
dekoracje: Petra Korink
kostiumy: Paweł Grabarczyk
reżyseria świateł: Marc Heinz                                          

OBSADA
OFIAROWANA     Paulina Majda / Ichigo Oguro / Shino Sakurado / Karolina Wiśniewska
SOLO MĘSKIE    Arkadiusz Gumny / Mateusz Sierant / Oleg Stankow / Dymitr Tenytski / Gento Yoshimoto
zespół baletowy