T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée w Muzie

10 stycznia rozpoczyna się kolejna edycja T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée, prezentująca najciekawsze, wzbudzające największe emocje oraz nagradzane w konkursach filmy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Tym razem siedem filmów ruszy w podróż po Polsce – i także do Poznania. Co możemy zobaczyć w kinie Muza?

Nowe filmy Petera Greenawaya (Goltzius and the Pelican Company) i Bruno Dumonta (Camille Claudel 1915 z Juliette Binoche), laureat głównego konkursu Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków Alexeia Fedorchenki, nagrodzony przez jury FIPRESCI Nieznajomy nad jeziorem Alain Guiraudie, zwycięzca w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce Chore ptaki umierają łatwo Nicholas Fackler, niezwykły wizualnie Shirley – wizje rzeczywistości Gustava Deutcha oraz gościnnie z programu 4. American Film Festival – Kiedy umieram Jamesa Franco na podstawie prozy Williama Faulknera.

piątek 10.01.
19.00 Shirley – wizje rzeczywistości 92’
Shirley – Visions of Reality
Austria 2013, 92′
reżyseria i scenariusz: Gustav Deutsch
zdjęcia: Jerzy Palacz
obsada: Stephanie Cumming, Christoph Bach, Florentin Groll, Elfriede Irral
Deutsch ożywia na ekranie obrazy legendarnego amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Malarz nowoczesności portretował od lat 30. do 60. życie w wielkim mieście: spotkania w półmroku stacji benzynowych, oświetlone sztucznym światłem biurowe romanse, samotność hotelowych pokoi. Deutsch zaczyna swoje „wizje rzeczywistości” tam, gdzie kończy się narracja malarza. Film wychodzi od kilkunastu najbardziej znanych obrazów, które zostają zanimowane i tworzą spekulację na temat życia w Hopperowskiej Ameryce. Deutsch tworzy bohaterkę zbiorową, amerykańską „everygirl”, aktorkę offowego teatru, kobietę walczącą o równouprawnienie, zderzającą się z Wielkim Kryzysem, nie akceptującą sztywnych norm obyczajowych ery maccartyzmu.

sobota 11.01.
17.00 Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków 106’
Celestial Wives of the Meadow Mari / Nebesnye zheny lugovykh mari
Rosja 2012, 106′
reżyseria: Alexey Fedorchenko
scenariusz: Denis Osokin
zdjęcia: Shandor Berkeshi
obsada: Yuliya Aug, Yana Esipovich, Yana Troyanova, Vasiliy Domrachev
Grand Prix na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Bohaterkami maryjskich opowieści są kobiety o imionach, rozpoczynających się na literę “O”. U Fedorchenki erotyka splata się z folklorem, rytuały i wierzenia przenikają postsowieckie blokowiska oraz wsie jak sprzed wieków. Czego tu nie ma: martwi wstają z grobów, święte drzewa karzą, leśny duch domaga się seksu, a waginy przemawiają własnym głosem. Film odsłania też mroczną stronę maryjskich wierzeń – konsekwencje igrania z duchami, klątwami i magią. Reżyser wystawia wymierającym mniejszościom Federacji Rosyjskiej filmowy pomnik – nie ze spiżu, lecz z zadziwienia, czułości i humoru.
W „Niebiańskich żonach…” tętni życie, buzują emocje, uderza dowcip i lekkość. Kilkanaście nowelek z maryjskimi kobietami w rolach głównych to fantastyczna podróż w świat bogatej, kolorowej kultury […]. Pasja, jaka bije z twórczości rosyjskiego reżysera, słusznie każe porównywać go z innym mistrzem – piewcą wschodniego folkloru, Siergiejem Paradżanowem.
Katarzyna Wolanin, filmaster.pl

sobota 11.01.
19.00 Chore ptaki umierają łatwo 92’
Sick Birds Die Easy
Gabon, USA 2012, 92′
reżyseria i scenariusz: Nicholas Fackler
zdjęcia: Dana Altman, Sean Kirby, Aaron Gum, Nik Fackler, Sam Martin, Ross Brockley
obsada: Nicholas Fackler, Ross Brockley, Dana Altman, David Matysiak
Laureat Międzynarodowego Konkursu Filmy o Sztuce na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Grupa artystów wyrusza do Gabonu, by odnaleźć tam biblijny Eden i skosztować ibogi – mitycznej rośliny, zawierającej jedną z najsilniejszych substancji psychotropowych, która nie tylko wywołuje niezwykłe wizje, posiada też moc uwalniania z wszelkich uzależnień. Członkowie wyprawy w gabońskiej dżungli, podczas tubylczego rytuału, zamierzają odnaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania i uwolnić się od nałogów.

niedziela 12.01.
17.00 Camille Claudel 1915  95’
Francja 2013, 95′
reżyseria i scenariusz: Bruno Dumont
zdjęcia: Guillaume Deffontaines
obsada: Juliette Binoche, Jean-Luc Vincent, Robert Leroy, Emmanuel Kauffman
Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla obłąkanych na południu Francji, rzeźbiarka Camille Claudel (fenomenalna Juliette Binoche) czeka na odwiedziny swojego brata, Paula. Miota się między paranoją a apatią, na zmianę wściekła jak zranione zwierzę i uduchowiona jak Joanna d’Arc. Jeden z najważniejszych współczesnych francuskich reżyserów Bruno Dumont pokazuje, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne mury. Zimne ściany szpitala i szorstkie dłonie pilnujących ją ludzi. Wykrzywiająca jej zmysły nadwrażliwość. Wreszcie – obojętność brata Camille, którego od spraw doczesnych odrywa megalomania podsycana przez religijną obsesję.
Jest w  filmach Dumonta paradoksalny rys: z jednej strony pokazują pułapkę religii i nędzę człowieka, a zarazem wydają się przeniknięte czysto chrześcijańskim współczuciem. „Camille Claudel 1915″ ma najlepsze cechy jego kina. Jest arcydziełem.
Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”

niedziela 12.01.
18.45 Kiedy umieram 120’
As I Lay Dying
USA 2013, 120′
reżyseria: James Franco
scenariusz: James Franco na podstawie powieści Williama Faulknera
zdjęcia: Christina Voros
obsada: James Franco, Danny McBride, Ahna O’Reilly, Logan Marshall-Green
Osadzona w realiach Południa lat 30. historia rodziny, która za wszelką cenę stara się sprostać życzeniu matki, by pochować ją w pobliskim mieście. James Franco pozostaje wierny prozie Williama Faulknera. Przedstawia wydarzenia z punktu widzenia kolejnych postaci, na podzielonym ekranie, językiem oddającym lokalną gwarę. Znakomite zdjęcia Christiny Voros tworzą brutalny portret dawnej amerykańskiej prowincji. Bohaterowie – prości ludzie – ze ślepym uporem dążą do celu, broniąc swych nieraz absurdalnych racji oraz swojej rodziny. Historia aktualna do dziś i nie tylko w Ameryce.
Szukając filmowego klucza do stylu Faulknera, jego narracji z wielu punktów widzenia, Franco stworzył formalnie odważny, pulsujący awangardowym rytmem film. […] formalny eksperyment nie przesłania emocji, wszystkich bebechów, które obecne są w prozie Faulknera. Duża w tym zasługa wspaniale obsadzonych, koncertowo grających aktorów.
Jakub Majmurek, „Krytyka Polityczna”

poniedziałek 13.01.
18.45 Goltzius and The Pelican Company 128’
Wielka Brytania, Holandia, Francja, Chorwacja 2012, 128′
reżyseria i scenariusz: Peter Greenaway
zdjęcia: Reinier van Brummelen
obsada: Ramsey Nasr, F. Murray Abraham, Alba Rohrwacher, Vincent Riotta
Wyrafinowana wizualnie druga część trylogii Holenderscy mistrzowie autorstwa mistrza Greenawaya. Utalentowany malarz i rytownik, Hendrik Goltzius usiłuje przekonać margrabię Alzacji do sfinansowania drukarni, dzięki której mógłby wydać erotyczną, obrazkową wersję Starego Testamentu. Trudno o lepszy motyw przewodni dla filmu Petera Greenawaya – buntownika i awangardzisty, eksperymentatora, ciągle przełamującego i wyznaczającego nowe definicje kina. Reżyser kolejny raz szuka nieoczywistych analogii między klasyczną sztuką malarską a postmodernistycznym językiem filmu.
Nowy film Greenawaya jest fenomenalny! Zawiera się w nim wszystko to, czym reżyser zachwycał w swoich najlepszych latach – błyskotliwość kompozycji i dialogu, szarże wizualne, literacka i malarska erudycja oraz mocny język autorskiej wypowiedzi.
Forum Nowe Horyzonty

wtorek 14.01.
17.00 Nieznajomy nad jeziorem 97’
Stranger by the Lake / L’inconnudulac
Francja 2013, 97′
reżyseria i scenariusz: Alain Guiraudie
zdjęcia: Claire Mathon
obsada: Pierre Deladonchamps, Christophe Paou, Patrick D’Assumçao, Jérôme Chappatte
Nagroda Jury FIPRESCI na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty oraz Queer Palm i nagroda za reżyserię w sekcji Un Certain Regard podczas ostatniego festiwalu w Cannes. Młody mężczyzna o chłopięcej urodzie spędza lato na gejowskiej plaży. Zaprzyjaźnia się z siedzącym na uboczu, tajemniczym mężczyzną, jednak zakochuje się w charyzmatycznym przystojniaku w typie Toma Sellecka. Pewnego wieczora staje się świadkiem morderstwa… Nieznajomy nad jeziorem to tylko pozornie thriller erotyczny. Film co chwilę zmienia tonację, od komedii romantycznej przez horror po parodię. Nic i nikt nie jest tu tym, czym się zdaje.
Balansując na cienkiej granicy między thrillerem a pastiszem, Guiraudie udowadnia, że dramat o erotycznym pożądaniu, nierozerwalnie splecionym z popędem śmierci, może być jednocześnie znakomitym kinem gatunków. Eros idzie tutaj pod rękę z Tanatosem, napięcie stopniowo rośnie, a za rogiem wciąż czai się śmiech.
Błażej Hrapkowicz, juror MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

wtorek 14.01.
18.45 Shirley – wizje rzeczywistości 92’

środa 15.01.
17.00 Niebiańskie żony Łąkowych Maryjczyków 106’
19.00 Chore ptaki umierają łatwo 92’

czwartek 16.01.
17.00 Goltzius and The Pelican Company 128’
19.15 Camille Claudel 1915  95’
21.00 Kiedy umieram 120’

piątek 17.01.
19.00 Nieznajomy nad jeziorem 97’