Zrozumieć historię – młodzież debatuje

16 liceów z Wielkopolski i województwa lubuskiego zmierzy się 21 lutego na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w pojedynkach słownych skupionych tematycznie wokół II wojny światowej i jej konsekwencji dla Polski i Polaków. Kto wygra?

To już druga edycja projektu edukacyjnego Instytutu Pamięci Narodowej i Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM „Zrozumieć historię – młodzież debatuje” przygotowanego w formie międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.  

W styczniu Instytut Pamięci Narodowej zorganizował w Poznaniu wykłady przygotowujące pod względem merytorycznym do udziału w poszczególnych debatach (całodniowe zajęcia historyczne dotyczące poszczególnych tematów prowadzone przez wykładowców IPN). Trenerzy Zespołu Projektów Edukacyjnych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM przeprowadzili natomiast w szkołach cykl warsztatów dotyczących zasad debat oksfordzkich, podstaw erystyki, retoryki, emisji głosu.

W Poznaniu od kilku lat z powodzeniem działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zespół „Projekty Edukacyjne WNPiD” od pięciu lat zajmuje się prowadzeniem zajęć w wielkopolskich szkołach średnich i gimnazjach. Przy wsparciu kadry naukowej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa prowadzi warsztaty retoryczne, erystyczne, sceniczne, dziennikarskie, samorządowe.

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Dyskutuje osiem osób, po cztery ze strony zgadzającej się z tezą i po cztery ze strony opozycyjnej. Każdy z dyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji. Nad całością panuje marszałek oraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Po kolei każdy z uczestników przedstawia argumenty swojej strony. Na koniec, trzyosobowe jury złożone z doświadczonych mówców i historyków zdecyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.

A oto tematy obowiązujące w tym roku: Pakt antykominternowski, Powojenny układ granic, Wołyń, Powstanie Warszawskie, Przejęcie władzy w Polsce przez komunistów, Polski wysyłek zbrojny w czasie II wojny światowej. Debatować będą uczniowie z II LO, III LO, V LO, VII LO, XX, XXV LO – Poznań, II LO Konin, I LO Kościan, I LO Międzyrzecz, I LO Środa, I LO Ostrzeszów, LO Gostyń, I LO Leszno, LO Opalenica i II LO Swarzędz.

Nagrodą dla zwycięzców będzie wyjazd do Warszawy połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych.

Do pi­lo­ta­żo­wego pro­jektu  międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich zainicjowanego na po­cząt­ku 2013 roku przez po­znań­ski Od­dział IPN we współ­pra­cy z Wy­dzia­łem Nauk Po­li­tycz­nych i Dzien­ni­kar­stwa Uni­wer­sy­te­tu im. Adama Mic­kie­wi­cza w Po­zna­niu  zgłosiło się osiem drużyn, reprezentujących licea w Poznaniu i Wielkopolsce. W rozstrzygającym pojedynku słownym wokół tezy „Żołnierze wyklęci mogą stanowić wzór nowoczesnego patriotyzmu” drużyna z Konina pokonała zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej – Curie w Ostrzeszowie.