To już druga edycja projektu edukacyjnego Instytutu Pamięci Narodowej i Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM „Zrozumieć historię – młodzież debatuje” przygotowanego w formie międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.
W styczniu Instytut Pamięci Narodowej zorganizował w Poznaniu wykłady przygotowujące pod względem merytorycznym do udziału w poszczególnych debatach (całodniowe zajęcia historyczne dotyczące poszczególnych tematów prowadzone przez wykładowców IPN). Trenerzy Zespołu Projektów Edukacyjnych Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM przeprowadzili natomiast w szkołach cykl warsztatów dotyczących zasad debat oksfordzkich, podstaw erystyki, retoryki, emisji głosu.
W Poznaniu od kilku lat z powodzeniem działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zespół „Projekty Edukacyjne WNPiD” od pięciu lat zajmuje się prowadzeniem zajęć w wielkopolskich szkołach średnich i gimnazjach. Przy wsparciu kadry naukowej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa prowadzi warsztaty retoryczne, erystyczne, sceniczne, dziennikarskie, samorządowe.
Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Dyskutuje osiem osób, po cztery ze strony zgadzającej się z tezą i po cztery ze strony opozycyjnej. Każdy z dyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji. Nad całością panuje marszałek oraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Po kolei każdy z uczestników przedstawia argumenty swojej strony. Na koniec, trzyosobowe jury złożone z doświadczonych mówców i historyków zdecyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.
A oto tematy obowiązujące w tym roku: Pakt antykominternowski, Powojenny układ granic, Wołyń, Powstanie Warszawskie, Przejęcie władzy w Polsce przez komunistów, Polski wysyłek zbrojny w czasie II wojny światowej. Debatować będą uczniowie z II LO, III LO, V LO, VII LO, XX, XXV LO – Poznań, II LO Konin, I LO Kościan, I LO Międzyrzecz, I LO Środa, I LO Ostrzeszów, LO Gostyń, I LO Leszno, LO Opalenica i II LO Swarzędz.
Nagrodą dla zwycięzców będzie wyjazd do Warszawy połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych.
Do pilotażowego projektu międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich zainicjowanego na początku 2013 roku przez poznański Oddział IPN we współpracy z Wydziałem Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zgłosiło się osiem drużyn, reprezentujących licea w Poznaniu i Wielkopolsce. W rozstrzygającym pojedynku słownym wokół tezy „Żołnierze wyklęci mogą stanowić wzór nowoczesnego patriotyzmu” drużyna z Konina pokonała zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej – Curie w Ostrzeszowie.