– Południowa nitka estakady jest w stanie awaryjnym – powiedział bez ogródek Jerzy Witczak, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej. I nie jest to tylko jego opinia, ale ekspertyza przedstawiona przez eksperta, dr Krzysztofa Sturzbechera, a poprzedzona licznymi badaniami.
Wojewódzki inspektor zwrócił się o opinię na temat stanu południowej nitki estakady do Politechniki Krakowskiej i dr Sturzbechera jeszcze przed zamknięciem północnej nitki estakady. Zrobił to, bo chociaż regularnie otrzymywał opinie o stanie drogi od Zarządu Dróg Miejskich – ZDM ma obowiązek przygotowania takiej ekspertyzy raz w roku – to jego zdaniem te ekspertyzy nie były wystarczająco precyzyjne i konkretne w kwestiach technicznych.
Ekspertyza dr Sturzbechera jest jednoznaczna i nie pozostawia wątpliwości w kwestiach technicznych – południowa nitka estakady też jest w fatalnym stanie. Już na zewnątrz gołym okiem widać korozję prętów konstrukcyjnych, WINB zamierza też nakazać ogrodzenie przestrzeni pod estakadą, by odpadające fragmenty konstrukcji nie zraniły przechodnia.
– Najważniejsza jest nośność – mówił dr Sturzbecher. – Jeśli w środku także mamy do czynienia z korozją, to może nastąpić oderwanie fragmentów belek nośnych.
Estakada nie była w dobrym stanie już w 2010 roku, kiedy to WINB rozpoczął procedurę ścisłego nadzoru, chociaż w lepszym niż jej północna, zamknięta już, część. Ograniczenia prędkości pojazdów wprowadzone przez ZDM niewiele pomogły.
– Na jej stan wpłynął też fakt, że nie respektowano zakazu poruszania się pojazdów ciężkich – zwraca uwagę Jerzy Witczak.
Czy to oznacza, że WINB zamierza teraz zamknąć południową estakadę? Dyrektor Jerzy Witczak daje Zarządowi Dróg Miejskich jeszcze jeden miesiąc na przygotowanie nowej ekspertyzy, która nie tylko precyzyjnie przedstawi jej stan techniczny, ale też przedstawi warianty działań, które mogłyby spowolnić jej niszczenie. ZDM ma na to czas do końca marca.
Natomiast do końca kwietnia będzie miał czas na zrealizowanie zaleceń, które prześle WINB. Jeśli to zrobi, to wówczas WINB rozważy utrzymaniu ruchu na estakadzie do czasu uruchomienia przez miasto tymczasowej drogi z płyt betonowych biegnącej wzdłuż estakady, co ułatwi komunikację w tym rejonie.
– Ale to nie znaczy, że południowa nitka może być wyremontowana – zastrzega Jerzy Witczak.- Tak samo jak północna nitka jest w stanie nadającym się wyłącznie do rozbiórki.