Muralem w nietrzeźwych kierowców!

Ogromny mural reklamowy został wymalowany na budynku przy ulicy Dąbrowskiego, na przeciwko Teatru Nowego. Reklama jest jednak nietypowa – promuje bowiem świadome picie alkoholu, a także niewsiadanie za kierownicę po spożyciu napojów “z procentami”.

Miejsce, gdzie wymalowano mural antyalkoholowy, jest specyficzne – ogromna ślepa ściana  kamienicy przy ulicy Dąbrowskiego często jest celem dla różnego rodzaju speców reklamowych. Przeważnie wieszane są tam płachty reklamowe, obecnie jednak znajduje się tam nieco bardziej wyrafinowane dzieło. Chodzi bowiem o mural reklamowy.

Mural przedstawia stronę z (nieistniejącej) gazety “Głos Poznania”, na której przedstawiono rodzinę, samochód i dwa hasła. Pierwsze głosi “Zależy mi na nich i nigdy ich nie zawiodę”, drugie zaś “Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Właśnie to drugie jest ważniejsze, ponieważ jest odpowiedzią na pytanie, dlaczego w ogóle ten mural powstał.

Ta reklama bowiem jest częścią wspólnych działań Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego oraz Komendy Głównej Policji.
– W 2008 roku zaczęliśmy prowadzić taki program wieloletni. To nie jest jednorazowa kampania – podkreśla Paweł Kwiatkowski, przedstawiciel Kompani Piwowarskiej, członka ZPPP. – Zaczęliśmy przestrzegać kierowców, żeby kontrolowali poziom alkoholu. Zaczęliśmy od tego, że na wszystkich opakowaniach z piwem umieściliśmy taki znak (Nigdy nie jeżdżę po alkoholu – przyp. red.), następnie on się pojawił w reklamach telewizyjnych, a potem zaczęliśmy dystrybuować takie naklejki, których w zeszłym roku z pomocą policji rozdaliśmy 1,5 miliona. W tym roku mamy podobnie ambitny plan. Chcemy, by kierowcy przyczepili sobie taką naklejkę.

Kwiatkowski tłumaczy, że apel specjalnie jest sformułowany w pierwszej osobie – w ten sposób bowiem kierowcy mają się z tym hasłem lepiej identyfikować, a przez to postępować zgodnie z nim.

Apel najwyraźniej przynosi efekty – oczywiście nie sam, jednak jako część szerszych działań, także mundurowych.
– Policja każde takie działania wspiera. Już widać efekty, w porównaniu z zeszłym rokiem mamy 400 nietrzeźwych kierowców mniej w pół roku – zapewnia Bartosz Bieliński z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. – Policjanci ruchu drogowego przeprowadzili w Wielkopolsce ponad 640 tys. badań alkoholu, więc ta świadomość wśród kierujących jest taka, że każda kontrola na pewno zaczyna się od badania stanu trzeźwości.

Policjant podkreśla, że okres wakacyjny sprzyja wsiadaniu “za kółko” po spożyciu.
– Okres wakacyjny sprzyja spotkaniom przy grillu, nad jeziorem, nad morzem, gdzie występuje też alkohol i również mamy do czynienia z prowadzeniem samochodów czy pojazdów jednośladowych. Policjanci z pewnością mają na uwadze takie rejony, gdzie wypoczywamy – podkreśla Bieliński.

Wielu z kontrolowanych kierowców otrzyma naklejkę z hasłem akcji piwowarów podczas kontroli, wielu także zapewne zauważy gigantyczny mural przy Dąbrowskiego. Przedstawiciel koncernu piwowarskiego podkreśla też, że taka akcja jest po prostu opłacalna.
– Nam nie zależy na kliencie, który pije alkohol i prowadzi samochód dlatego, że to znacznie pogarsza nasze możliwości działania i sprzedawania piwa. Wtedy społeczeństwo jest nam niechętne, ludzie krytykują głównie nas, bo nie widzą, że to ktoś inny powoduje wypadki pod wpływem alkoholu. Żal nam też ofiar tych wypadków, dlatego chcemy się przyczynić do tego, ale decyzję każdy musi podjąć w swoim sercu i swoim sumieniu. Inspirujemy i podsuwamy taki pomysł, żeby nie prowadzić pojazdów pod wpływem alkoholu – komentuje Kwiatkowski.