Pierwszy w Poznaniu przystanek typu wiedeńskiego został zbudowany wiosną 2014 r. na ulicy Gwarnej. Przystanki „Plac Wiosny Ludów” i „Łąkowa” znajdujące się przy ul. Strzeleckiej wybrali do realizacji uczestnicy konsultacji społecznych przeprowadzonych we wrześniu 2014 r. W piątek 24 lipca na Strzeleckiej przeprowadzono przejazd testowy, a następnego dnia przystanek „Plac Wiosny Ludów” udostępniono pasażerom.
Konstrukcja przystanku wiedeńskiego polega na wyniesieniu poziomu jezdni o około 22 centymetry na specjalnie zbudowanej rampie. Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia (i wyjścia) do (z) pojazdu, co zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, mam z wózkami lub dzieci ma duże znaczenie. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów zmuszeni są zwolnić przed przystankiem z uwagi na wjazd na wyniesioną jezdnię. Tego typu ułatwienie w transporcie zbiorowym wprowadzono po raz pierwszy w Wiedniu, stąd nazwa.
Z naszych obserwacji wynika, że poznaniacy (zarówno pasażerowie, jak i kierowcy) ciągle uczą się, jak zachować się na przystanku wiedeńskim. Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego w pierwszych dniach funkcjonowania przystanku przy Strzeleckiej rozdaje ulotki i wyjaśnia pasażerom wszelkie wątpliwości.
ZTM apeluje do pasażerów korzystających z przystanków typu wiedeńskiego o to, by nie wchodzili na wyniesiony fragment jezdni, kiedy na przystanku nie ma tramwaju. Jest to niezwykle istotne ze względów bezpieczeństwa. Dla ułatwienia chodnik od ulicy oddziela żółta linia. Jezdnią, w momencie kiedy na przystanku nie ma tramwaju, poruszają się samochody. O zachowanie ostrożności proszeni są zatem także kierowcy.